کد sr-48273  
عنوان اول طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین در افراد ناشنوا و نابینا طی راه رفتن  
نویسنده محسن برغمدی  
نویسنده محمد عبدالله‌پور درویشانی  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز  
شماره پیاپی 154  
سال 1400شمسی  
ماه مهر و آبان  
شماره صفحه (از) 346  
شماره صفحه (تا) 358  
زبان فارسی  
توضیحات زمینه
ارتباط بین محتوای فرکانسی نیروهای عکس العمل زمین و کاهش شنوایی و نابینایی هنگام راه رفتن به خوبی درک نشده است. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین در افراد ناشنوا و نابینا طی راه رفتن بود.

روش کار
پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود. شرکت کنندگان داوطلب در پژوهش حاضر شامل 30 مرد بود که به طور هدفمند و مساوی به سه گروه سالم، ناشنوا و نابینا تقسیم شدند. برای اندازه گیری محتوای فرکانسی نیروهای عکس العمل زمین در افراد ناشنوا، نابینا و سالم با پای برهنه از دستگاه فوت اسکن [نرخ نمونه برداری: 300 هرتز] استفاده شد. برای مقایسه بین گروه ها از آزمون آنالیز واریانس چند متغیره استفاده شد. سطح معنی داری برای P<0.05 در نظر گرفته شد.

یافته
نتایج نشان داد فرکانس با توان 5/99 درصد در مولفه عمودی طیف فرکانس نیروی عکس العمل زمین در گروه نابینا (P=0.021) و ناشنوا (P=0.020) در مقایسه با گروه سالم طی راه رفتن کمتر بوده است. همچنین نتایج نشان داد فرکانس با توان 5/99 درصد در نواحی میانه پا در گروه ناشنوا در مقایسه با گروه نابینا بیشتر بوده است (P=0.036).

نتیجه گیری
تحقیق حاضر نشان داد فرکانس با توان 5/99 درصد در نواحی میانه پا در گروه ناشنوا بیشتر از گروه نابینا بود. می توان بیان کرد محتوای طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین ارزش کلینیکی دارد. لذا استفاده از مداخلات درمانی در جهت بهبود شاخص های طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین در افراد ناشنوا و نابینا پیشنهاد می گردد.

کلید واژگان: طیف فرکانس نیروهای عکس العمل، نابینا، ناشنوا، راه رفتن  
تاریخ ثبت در بانک 13 آذر 1400