کد sr-48272  
عنوان اول شیوع انواع مال اکلوژن در بیماران مبتلا به اوتیسم در اصفهان  
نویسنده زهرا علی مهتری  
نویسنده مهدی رفیعی  
نویسنده سعید آذربایجانی  
نویسنده ندا احمدی روزبهانی  
نویسنده امیرحسین معینی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان  
شماره پیاپی 76  
سال 1400شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 321  
شماره صفحه (تا) 328  
زبان فارسی  
توضیحات مقدمه
اختلال طیف اوتیسم ASD (Autism spectrum disorder)، یک اختلال عصبی تکاملی است که با آسیب در تعاملات اجتماعی و رفتارها، علایق و حرکات کلیشه‌ای و تکراری شناخته می‌شود. شیوع این اختلال در سال‌های اخیر در حال افزایش است. هدف از مطالعه‌‌ی حاضر، تعیین شیوع انواع مال‌اکلوژن در بیماران مبتلا به اوتیسم در اصفهان در سال 1397 را هدف قرار داد.

مواد و روش‌ها
این مطالعه‌ی توصیفی- مقطعی، بر روی 92 نفر از افراد مبتلا به اوتیسم در محدوده‌ی سنی 18-7 سال در یک مرکز نگهداری بیماران اوتیسم در اصفهان انجام شد. معاینات بیماران از نظر انواع مال‌اکلوژن (مال‌اکلوژن‌های Cl I و Cl II و Cl III) و ویژگی‌های آن‌ها (Deep bite Open bite, Cross bite,) توسط دانشجوی آموزش دیده‌ی دندان‌پزشکی و زیر نظر متخصص ارتودنسی در زیر نور طبیعی انجام شد. نتایج معاینات بالینی با استفاده از شاخص‌های فراوانی و درصد گزارش گردید.

یافته ها
مال‌اکلوژن Class I، با شیوع 54/3 درصد (50 نفر)، بیشترین فراوانی را داشته و فراوانی مال‌اکلوژن‌های Class II و Class III به ترتیب برابر با 19/6 درصد (18 نفر) و 7/6 درصد (7 نفر) گزارش شد. فراوانی Deep bite برابر با 27/2 درصد (25 نفر)، Cross bite، برابر با 18/‌5 درصد (17 نفر) و فراوانی Open bite در آنان برابر با 7/6 درصد (7 نفر) برآورد گردید. از کل، 65/2 درصد (60 نفر) دارای بایت نرمال (Normal bite) و 18/5 درصد (17 نفر) دارای اکلوژن نرمال (Normal occlusion) بوده‌اند.

نتیجه‌گیری
مال‌اکلوژن‌های Class I، Class II و Class III به ترتیب با بیشترین فراوانی در میان بیماران مبتلا به اوتیسم مشاهده شده و شایع‌ترین ویژگی‌های مال‌اکلوژن هم به ترتیب شامل Deep bite، Cross bite و Open bite بودند.

کلید واژگان: اوتیسم، مال اکلوژن، شیوع  
تاریخ ثبت در بانک 13 آذر 1400