کد sr-48034  
عنوان اول اثربخشی برنامه پرورشی والدین و کودکان با نیازهای ویژه و کشاکش های سلامتی آنها بر انرژی ادراک شده والدگری و ذهن آگاهی  
نویسنده وحید حاجی علیانی  
نویسنده افشین طهماسبی  
نویسنده عادله شخص بلندقدر  
نویسنده رضا شباهنگ  
نویسنده فرزین باقری شیخانگفشه  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه سلامت روان کودک  
شماره پیاپی دوره 7، شماره 4  
سال 1399شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 233  
شماره صفحه (تا) 247  
زبان فارسی  
توضیحات زمینه و هدف: نتایج پژوهش­ های پیشین حاکی از اهمیت انرژی ادراک شده والدگری و ذهن ­آگاهی در پرورش مطلوب کودکان با نیازهای ویژه است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه پرورشی والدین و کودکان با نیازهای ویژه و کشاکش­ های سلامتی آنها بر انرژی ادراک­شده والدگری و ذهن ­آگاهی انجام شده است.
روش­: روش پژوهش حاضر شبه­ تجربی و طرح آن به‌صورت پیش ­آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل والدین کودکان با نیازهای ویژه مدارس استثنایی ناحیه یک شهر رشت در نیم­سال اول تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 60 والد (مادر یا پدر) بودند که با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه جایدهی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس انرژی ادراک­شده والدگری (یانیس، بارنت و نیس، 2009) و فرم کوتاه پرسشنامه ذهن ­آگاهی فرایبورگ (والاچ و همکاران، 2006) بود. گروه آزمایش شامل والدین کودکان با نیازهای ویژه به همراه فرزندانشان، دوازده جلسه برنامه پرورشی والدین و کودکان با نیازهای ویژه و کشاکش­ های سلامتی آ­نها (برتون و همکاران، 2018) را دریافت کردند، ولی گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند. در پایان داده­ های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس تک­ متغیره یکراهه تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که برنامه پرورشی والدین و کودکان با نیازهای ویژه و کشاکش ­های سلامتی آ­نها بر افزایش انرژی ادراک­ شده والدگری (80/94=F) و ذهن­ آگاهی (9/10=F) والدین کودکان با نیازهای ویژه تأثیر معناداری دارد (0/01>P).
نتیجه­ گیری: با در نظر گرفتن اهمیت والدگری و ذهن­آگاهی در پرورش مطلوب، برنامه پرورشی حاضر با تمرکز بر نگرش ­ها، نیازها، استقلال، همدلی و ارتباط والد- فرزند می­ تواند مداخله ­ای کارآمد در بهبود انرژی ادراک­ شده والدگری و ذهن­ آگاهی والدین کودکان با نیازهای ویژه باشد.  
تاریخ ثبت در بانک 24 آبان 1400