کد sr-47471  
عنوان اول تاثیر شش هفته تمرینات تحریک وستیبولار بر تعادل ایستا و پویا در کودکان دچار نقص شنوایی  
نویسنده وحیده سادات موسوی زاده  
نویسنده حسن دانشمندی  
نویسنده پریسا صداقتی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز  
شماره پیاپی 152  
سال 1400شمسی  
ماه خرداد و تیر  
شماره صفحه (از) 193  
شماره صفحه (تا) 200  
زبان فارسی  
توضیحات زمینه
حرکت ناشنوایان اغلب ناموزون و بدون ریتم است که نقص در قابلیت تعادل، عامل اصلی چنین پدیده ای است. لذا هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر شش هفته تمرینات تحریک وستیبولار بر تعادل ایستا و پویا در کودکان دچار نقص شنوایی بود.

روش کار
مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل تمام کودکان کم‌شنوا مدرسه پیش دبستانی و دبستان قطب‌زاده شهر رشت بود که از میان آن‌ها 24 نفر به صورت در دسترس و به شکل تصادفی در دو گروه کنترل (12 نفر) و تجربی (12 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه تجربی به مدت شش هفته، هفته‌ای سه جلسه تمرینات تحریک وستیبولار را انجام دادند. قبل و بعد از دوره تمرینی، تعادل ایستا و پویا به وسیله خرده آزمون برونکینز-اوزرتسکی و تعادل عملکردی با آزمون زمان برخاستن و رفتن اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی همبسته و تحلیل کواریانس در سطح معناداری 05 / 0 ≥ p تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها:

نتایج مطالعه حاضر پس از اتمام دوره مداخله، تفاوت معنی داری را، بر عوامل تعادل ایستا (001 / 0 = p)، پویا (02 / 0 =p) و عملکردی (001 / 0 =p) در گروه تجربی نشان داد.

نتیجه‌گیری:

این مطالعه نشان داد که یک دوره برنامه تمرینی تحریک وستیبولار می تواند موجب ارتقاء عملکرد تعادلی ایستا، پویا و عملکردی در کودکان کم‌شنوا شود.

کلید واژگان: تحریک وستیبولار، تعادل ایستا و پویا، تعادل عملکردی، کم شنوا  
تاریخ ثبت در بانک 21 مهر 1400