کد sr-47467  
عنوان اول بررسی نتیجه کلینیکی پوسیدگی دندانی در بین کودکان با اختلالات اوتیسم در شهر اصفهان براساس شاخص pufa/PUFA  
نویسنده نرجس امرالهی  
نویسنده رسول عموچی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد  
شماره پیاپی 117  
سال 1400شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 113  
شماره صفحه (تا) 122  
زبان فارسی  
توضیحات مقدمه
اوتیسم یک اختلال مادرزادی عصبی است که با اختلال در تعاملات اجتماعی، ارتباطی و اختلالات رفتاری مشخص می شود.با توجه به شرایط خاص این کودکان و عدم توانایی در رعایت بهداشت دهان، بیماران به مراقبان خودشان وابسته اند. هدف از انجام این مطالعه بررسی نتیجه کلینیکی پوسیدگی های درمان نشده از طریق شاخص PUFA در کودکان 6-12 سال مبتلا به اوتیسم بر اساس شاخص (Pulp, Ulcer, Fistula) pufa/PUFA در شهر اصفهان بود.

مواد و روش ها
پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی، تحلیلی و مقطعی بود که بر اساس معاینه کلینیکی بر روی 90 نفر در مراکز نگهداری کودکان مبتلا به اوتیسم انجام گرفت. معاینه برای هر کودک با کمک آینه، سوند و هدلایت انجام شد. چک لیست PUFA/pufa و شدت اختلال اوتیسم برای هر کودک ثبت شد.داده های بدست آمده با استفاده از آزمون من ویتنی در نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها
در این مطالعه اکثر کودکان مبتلا به اوتیسم، از نوع خفیف بیماری برخوردار بوده اند. میانگین شاخص pufa و PUFA در کودکان مبتلا به اوتیسم به ترتیب 46/2±43/3 و 29/0±62/0 بوده است که در بین اجزای مختلف شاخص PUFA/pufa دندان های با درگیری پالپ (p) بیشترین میزان را شامل می شد. در مطالعه حاضر تفاوتی بین دختران و پسران از نظر شدت اوتیسم مشاهده نشد (205/0p =). همچنین شدت اختلال اوتیسم بر نمره pufa/PUFA در سیستم دندان های شیری و دایمی تاثیری نداشت. (05/0p >).

نتیجه گیری
در تحقیق حاضر شیوع پوسیدگی دندانی در کودکان مبتلا به اوتیسم نسبتا زیاد بود و سلامت دهان در کودکان مبتلا در سیستم دندان های شیری نسبت به دندان های دایمی وضعیت نامناسب تری داشت.

کلید واژگان: اوتیسم، پوسیدگی دندانی، شاخص PUFA، pufa  
تاریخ ثبت در بانک 21 مهر 1400