کد sr-47404  
عنوان اول اپیدمیولوژی صدمات ورزشی در تنیس روی میز معلولین  
نویسنده محمد الغوثی  
نویسنده محمد کریمی زاده اردکانی  
نویسنده مهدی نوروزی  
نویسنده زهرا حسین زاده  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه دو فصلنامه پژوهش در توانبخشی ورزشی  
شماره پیاپی 16  
سال 1399شمسی  
ماه پاییز و زمستان  
شماره صفحه (از) 6  
شماره صفحه (تا) 6  
زبان فارسی  
توضیحات زمینه و هدف:

اپیدمیولوژی آسیب های ورزشی اطلاعات اولیه برای پیشگیری و کاهش نرخ آسیب را فراهم می کند تا به دنبال آن شرایط طراحی تمرینات پیشگیرانه ایجاد گردد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی اپیدمیولوژی آسیب های ورزشی در تنیس روی میز معلولین است.

مواد و روش ها
تحقیق حاضر به روش توصیفی و نمونه گیری مقطعی انجام شد. در مجموع 61 ورزشکار تنیس روی میز معلولین، در سطح قهرمانی در تحقیق حاضر شرکت کردند. پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق دربرگیرنده اطلاعات فردی، سمت آسیب ، عضو آسیب دیده، مکانیزم آسیب و علت آسیب بود. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSS (نسخه 22)، آمار توصیفی، فراوانی و جداول متقاطع استفاده شد.

یافته ها
اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه ها برای کلاس های نشسته و ایستاده نشان داد که آسیب های ورزشی در سمت راست بدن بیشتر از سمت چپ بدن است. فراوانی آسیب ها در اندام فوقانی با درصد 7/60 از کل بدن، نسبت به اندام تحتانی، تنه و سر و گردن بیشتر بود. بیشترین درصد آسیب ها در آرنج و شانه رخ داد که 4/16 % از آسیب ها در آرنج و 7/60 % از آسیب ها در شانه پدید آمد. در این میان مکانیزم های غیربرخوردی بیشترین سهم را داشتند و بیشترین علت آسیب هم تکنیک غلط ورزشکار بود.

نتیجه گیری
بیشترین آسیب های ورزشی در معلولین تنیس روی میز در آرنج و شانه به علت تکنیک غلط ورزشکار رخ داد. لذا پیشنهاد می شود مربیان به کمک تیم متخصص پزشکی از ارزیابی های بدنی ورزشکاران مطلع شوند و تمریناتی را برای بهبود دامنه حرکتی، تعادل و اصلاح نقص های موجود در تکنیک ورزشکار طراحی کنند.

کلید واژگان: اپیدمیولوژی، تنیس روی میز معلولین، آسیب های ورزشی  
تاریخ ثبت در بانک 20 مهر 1400