کد sr-45540  
عنوان اول اثر بخشی یوگای تقویت ذهن بر کودکان دبستانی مبتلا به اختلال اوتیسم  
نویسنده پوران وروانی فراهانی  
نویسنده داود حکمت پو  
نویسنده امیر حسین خوانساری  
نویسنده سهیلا شمسی خانی  
نویسنده پگاه مطوری پور  
نویسنده مهران غلامی  
مقاله نشریه طب مکمل  
شماره پیاپی 20  
سال 1395شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 1549  
شماره صفحه (تا) 1559  
زبان فارسی  
متن مقدمه
اوتیسم، اختلال رشد عصبی - مغزی کودکان با احتمال اختلالات رفتاری است. استفاده از درمان های طب مکمل به عنوان نگرشی نو در زمینه ی درمان این اختلال مطرح شده است. در این راستا، هدف از این مطالعه تعیین تاثیر یوگای تقویت ذهن بر علائم اختلال اوتیسم کودکان بود.
مواد و روش ها
این مطالعه ی نیمه تجربی بر روی 80 کودک مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده به کلینیک های دانشگاه علوم پزشکی اراک در دو گروه آزمون (شماره های پذیرش زوج) و شاهد (شماره های پذیرش فرد) به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. در این تحقیق از همه ی نمونه ها رضایت نامه ی اخلاقی دریافت شد. در گروه آزمون علاوه بر درمان های معمول، مداخله به صورت آموزش انجام یوگای تقویت ذهن به صورت عملی و نظری به کودکان و والدین آن ها بود و سپس کودکان به مدت یک ماه، روزانه دو دقیقه تمرینات یوگا را انجام دادند. در گروه شاهد درمان های معمول بدون هیچ مداخله ای ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 20 انجام شد.
یافته ها
قبل از مداخله بین میانگین شدت علائم اوتیسم در گروه آزمون (10/8±108/6) و شاهد (8±106/2) تفاوت معنی داری وجود نداشت؛ اما بین میانگین شدت علائم اوتیسم بعد از مداخله در گروه آزمون (11/9±88/7) و شاهد (7/8±106/1) تفاوت معنی داری وجود داشت (0/001p=). قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری از نظر میانگین شدت علائم اوتیسم در گروه شاهد مشاهده نشد (0/258=p).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که تمرینات یوگای تقویت ذهن نقش موثری در کاهش علائم اختلال اوتیسم در کودکان دارد.
کلید واژگان: یوگای تقویت ذهن، اوتیسم، کودکان  
تاریخ ثبت در بانک 4 خرداد 1400