کد sr-45401  
عنوان اول مقایسه عملکرد کودکان مبتلا به اختلال زبانی رشدی، کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان طبیعی در مهارت های نظریه ذهن و زبان  
نویسنده فاطمه حارث آبادی  
نویسنده هانیه جعفرزاده  
نویسنده مبینا رستمی  
نویسنده زهرا عباسی شایه  
نویسنده تکتم مالکی شاه محمود  
نویسنده ثریا عنایتی  
نویسنده معصومه میرنژاد  
نویسنده محدثه قوامی  
نویسنده علی مشهدی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه دانشگاه علوم پزشکی مازندران  
شماره پیاپی 195  
سال 1400شمسی  
ماه فروردین  
شماره صفحه (از) 37  
شماره صفحه (تا) 55  
زبان فارسی  
متن سابقه و هدف
نظریه ذهن (TOM) یک توانایی شناختی برای درک باورها، عواطف و خواسته های خود و دیگران است که تکامل آن به رشد مناسب دیگر مهارت های شناختی از جمله زبان نسبت داده می شود. هدف از مطالعه حاضر مقایسه عملکردهای زبانی دستوری و واژگانی و مهارت های TOM دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) و اختلال زبانی تکاملی (DLD) با کودکان طبیعی و بررسی ارتباط بین مهارت های زبانی و TOM است.

مواد و روش ها:

آزمودنی های این مطالعه مقطعی، 50 کودک 11-6 ساله فارسی زبان در سه گروه مبتلا به DLD (14=n) ، مبتلا به HFA (11n=) و طبیعی (25=n) بودند. مهارت های زبانی آزمودنی ها با شاخص های واژگانی و نحوی حاصل از تحلیل نمونه گفتار روایتی و آزمون تصویری بیان دستور فارسی (PEGT) و مهارت های TOM از طریق آزمون نظریه ذهن فارسی ارزیابی شدند. نتایج با نرم افزار 22 SPSS و آزمون های آماری ANOVA و همبستگی پیرسون و یا معادل های ناپارامتریک آن ها، آزمون کروسکال- والیس و اسپیرمن تحلیل شدند.

یافته ها:

اگرچه در عمده شاخص های نحوی و واژگانی و مهارت های TOM بین کودکان مبتلا به DLD با HFA تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0
استنتاج
بر اساس مطالعه حاضر مهارتهای نظریه ذهن در کودکان مبتلا به DLD و HFA ضعیف تر از همتایان سنی است که می تواند متاثر از نقایص زبانی آن ها باشد.

کلید واژگان: نظریه ذهن، اختلال زبانی تکاملی، اوتیسم با عملکرد بالا، نحو، واژگان  
تاریخ ثبت در بانک 20 اردیبهشت 1400