کد sr-45319  
عنوان اول تاثیر تمرینات منتخب ورزشی در آب بر مهارت های حرکتی درشت کودکان مبتلا به اتیسم  
نویسنده حوریناز پ رتوی  
نویسنده حاجیه شیدایی  
نویسنده عزیزرضا قاسم زاده  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه تصویر سلامت  
شماره پیاپی سال 8، شماره 4  
سال 1396شمسی  
ماه سال  
شماره صفحه (از) 241  
شماره صفحه (تا) 251  
زبان فارسی  
متن زمینه و اهداف
اغلب کودکان مبتلا به اتیسم در فرایندهای حرکتی درشت دچار آسیب هستند و نقص در انجام حرکات درشت به طور اساسی در فعالیت های روزانه آن ها مشخص می باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر یک دوره تمرین های منتخب بر مهارت های حرکتی درشت کودکان اتیستیک در دامنه ی 6 تا 13 سال بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. بدین جهت 14 کودک مبتلا به اتیسم از میان کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در بنیاد خیریه تهران در سال 1393 انتخاب شدند. پس از ارزیابی میزان رشد مهارت های حرکتی آزمودنی ها با استفاده از تست مهارت های حرکتی درشت برونینکس - اوزرتسکی به دو گروه تجربی (8) و کنترل (6) تقسیم شدند و برای گروه تجربی 12 جلسه تمرین در آب اعمال شد و گروه کنترل این مدت را بدون هیچ فعالیت ورزشی گذراندند. در نهایت مجددا از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل کوواریانس استفاده شد. ابزارهای اندازه گیری عبارت بودند از: تست مهارت های حرکتی درشت برونینکس - اوزرتسکی.
یافته ها
نتایج تحلیل داده ها نشان داد که میانگین دو گروه کنترل و آزمایش در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت زیادی ندارد. به عبارت دیگر مهارت های حرکتی درشت کودکان اتیستیک در تفاضل نمرات پس آزمون و پیش آزمون گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری دیده نشد (a = 0.05).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که تمرین در آب باعث بهبود سرعت دویدن، هماهنگی دو طرفه و قدرت در کودکان اتیستیک نمی شود.
کلید واژگان: اتیسم، مهارت های حرکتی درشت، تمرینات منتخب ورزشی  
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1400