کد sr-45292  
عنوان اول مروری بر ماهیت و ریسک فاکتورهای بدرفتاری با کودکان با معلولیت  
نویسنده سپیده کاشفی  
نویسنده نازیلا اکبرفهیمی  
نویسنده مهدی رصافیانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب توانبخشی  
شماره پیاپی سال 7 شماره 1  
سال 1397شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 261  
شماره صفحه (تا) 273  
زبان فارسی  
متن مقدمه و اهداف
حدود 13 درصد از کودکان، در طبقه کودکان با معلولیت جای می گیرند. بدرفتاری با کودکان و بزرگسالان با معلولیت شایع است. شناسایی ماهیت و ریسک فاکتورهای بدرفتاری، به شناسایی کودکان و خانواده های در معرض خطر کمک کرده و اجرای مداخلات در راستای پیشگیری و درمان این کودکان را تسهیل می کند. پژوهش حاضر با هدف شناسائی ماهیت و ریسک فاکتورهای بدرفتاری با کودکان با معلولیت انجام شده است.

مواد و روش ها
در مطالعه مروری حاضر، جستجوی کلیدواژه های بدرفتاری؛ آزار؛ غفلت؛ معلولیت؛ کودک و ریسک فاکتور در پایگاه های داده: PubMed, Scopus, ProQuest, Elsevier, Springer, Cochrane, Ovidو موتور جستجوی Google Scholar، در بازه ی زمانی 1960 تا 2015 انجام شد. مطالعات پژوهشی، متاآنالیز و مرور سیستماتیک که در مورد بدرفتاری با افراد زیر 18 سال دارای معلولیت فیزیکی، روانی و ذهنی انجام شده بود، وارد مطالعه شد.

یافته ها
با توجه به معیارهای ورود، چکیده 79 مقاله بررسی و در نهایت 26 متن کامل مورد بررسی دقیق قرار گرفت. تقریبا تمام مطالعات متفق بودند بدرفتاری با کودکان با معلولیت بیشتر از کودکان سالم رخ می دهد. بر اساس تحقیقات گذشته می توان ماهیت و ریسک فاکتورهای بدرفتاری را در سه طبقه ی ویژگی بدرفتاری، ویژگی قربانی و ویژگی عامل بدرفتاری بررسی کرد. داده ها در این زمینه ها پراکنده است و تحقیقات مختلف نتایج مختلفی را در این زمینه ها گزارش کرده اند. در مورد ویژگی قربانی می توان وجود معلولیت های رفتاری را ریسک فاکتور مهمتری برای بدرفتاری با کودک معرفی کرد. معلولیت کم شدت تر و معلولیتی که در ظاهر کودک نمایان نباشد، باعث افزایش خطر بدرفتاری خصوصا آزار جنسی می شود. در مطالعات مختلف، والدین، پرسنل مدارس، همسالان و غریبه ها به عنوان عامل بدرفتاری معرفی شدند.

نتیجه گیری
تفاوت در تعریف معلولیت، بدرفتاری و روش تحقیقی که در مطالعات مختلف به کار رفته است، باعث گردید نتیجه گیری قاطعی در مورد ریسک فاکتورهای بدرفتاری با کودک با معلولیت صورت نگیرد، اما می توان احتمال داد فقدان مهارت والدگری در والدین و همچنین سن کمتر و معلولیت کم شدت تر در کودک -فارغ از نوع معلولیت- با احتمال بالاتری جزو ریسک فاکتورهای بدرفتاری هستند. مطالعات کمی که در کشورهای آسیایی انجام شده است، ممکن است نشان دهنده ی آمادگی کمتر این کشورها برای مقابله با این مسئله اجتماعی باشد.

کلید واژگان: معلولیت، بدرفتاری، ریسک فاکتور، کودکان  
تاریخ ثبت در بانک 17 اردیبهشت 1400