کد sr-45277  
عنوان اول اثر بخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر تاب آوری والدین کودکان اتیسم در شهر اصفهان  
نویسنده ناهید احمدیان  
نویسنده مهدی تبریزی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه تعلیم و تربیت استثنایی  
شماره پیاپی 150  
سال 1397شمسی  
ماه فروردین و اردیبهشت  
شماره صفحه (از) 35  
شماره صفحه (تا) 40  
زبان فارسی  
متن زمینه: واقعیت درمانی نوعی روان درمانی است که در آن سعی می شود با توجه به مفاهیم واقعیت، مسئولیت و امور درست و نادرست در زندگی فرد، به رفع مشکلات او کمک شود. در این روش از طریق تبیین طبیعت انسان، تعیین قوانین رفتاری و طرح چگونگی فرایند درمان، به افرادی که نیازمند روان یاری هستند، کمک می شود. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر تاب آوری والدین کودکان اتیسم در شهر اصفهان در سال 1396 انجام گرفت.
هدف
روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون و مرحله پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه شامل کلیه والدین دارای کودکان اتیسم که از میان آنان 30 نفر به روش نمونه گیری به روش در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی، به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تاب آوری کانر و دیوید سون (89/0 =α) بود. گروه آزمایش تحت 8 جلسه مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی قرار گرفت و در مورد گروه گواه هیچ مداخله ای اعمال نشد. نتایج: نتایج داده ها با بهره گیری از تحلیل اندازه های مکرر نشان داد مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر تاب آوری والدین تاثیر مثبت دارد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر افزایش مولفه های تاب آوری والدین (به جز کنترل) موثر بوده است.
نتیجه گیری
بدین ترتیب احتمالا می توان گفت مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی در افزایش تاب آوری مادران دارای کودکان اتیسم موثر می باشد.
کلید واژگان: واقعیت درمانی، تاب آوری، والدین، کودکان اتیسم  
تاریخ ثبت در بانک 17 اردیبهشت 1400