کد sr-45235  
عنوان اول رابطه ی بین کارایی خانواده و خودکنترلی با جهت گیری مذهبی در مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم شهر تهران  
مقاله نشریه پژوهش در دین و سلامت  
شماره پیاپی سابقه و هدف در منابع دینی خودکنترلی نظامی جامع و منحصر به فرد؛ و برگرفته از نظارت خداوند متعال و همچ  
سال 1397شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 21  
شماره صفحه (تا) 33  
زبان فارسی  
متن سابقه و هدف
در منابع دینی خودکنترلی نظامی جامع و منحصر به فرد؛ و برگرفته از نظارت خداوند متعال و همچنین نظارت فرد بر اعمال خود است. از آنجا که در آموزه های اسلامی، خودکنترلی جایگاه ویژه یی در زندگی بشر دارد، این پژوهش با هدف تبیین رابطه ی بین کارایی خانواده و خودکنترلی با جهت گیری مذهبی در مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم شهر تهران در سال 94-95 صورت گرفته است.
روش کار
این پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است. نمونه ی مورد پژوهش شامل 100 مادر دارای کودک مبتلا به اوتیسم شهر تهران در سال 94-95 است که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش نامه های جهت گیری مذهبی آلپورت، کارایی خانواده ی مک مستر و خودکنترلی تانجی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. در این پژوهش همه ی موارد اخلاقی رعایت شده است. علاوه براین، نویسندگان مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند.
یافته ها
بر اساس یافته های به دست آمده بین خودکنترلی و جهت گیری مذهبی و نیز بین کارایی خانواده و خودکنترلی رابطه ی معناداری وجود داشت (05/0p<)؛ یعنی هر چقدر خودکنترلی بیشتر بود جهت گیری مذهبی افزایش می یافت و برعکس. همچنین با افزایش کارایی خانواده، خودکنترلی نیز بیشتر می شد و برعکس (05/0p<). بین کارایی خانواده و جهت گیری مذهبی درونی و بیرونی رابطه ی معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر بر رابطه ی بین جهت گیری مذهبی و خودکنترلی تاکید دارد. ازاین رو، پیشنهاد می شود که برنامه های پیشگیرانه، آموزش و مداخلات مذهبی و همچنین خودکنترلی بیشتر مد نظر قرار بگیرد.
کلید واژگان: اوتیسم، جهت گیری مذهبی، خودکنترلی، کارایی خانواده  
تاریخ ثبت در بانک 14 اردیبهشت 1400