کد sr-45211  
عنوان اول بررسی نقش ورزش حرفه ای بر کیفیت خواب و کیفیت زندگی دوچرخه سواران تیم های جانبازان و معلولین  
نویسنده محمد امین احمدی  
نویسنده عبدالصالح زر  
نویسنده حلیمه وحدت پور  
نویسنده فاطمه احمدی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه بهداشت و توسعه  
شماره پیاپی سال 7 شماره 2  
سال 1397شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 111  
شماره صفحه (تا) 120  
زبان فارسی  
متن مقدمه
به دلیل محدودیت های جسمی و حرکتی، جانبازان و معلولین از کیفیت زندگی و کیفیت خواب کمتری برخوردار هستند. هدف از این پژوهش بررسی کیفیت خواب و کیفیت زندگی دوچرخه سواران حرفه ای تیم جانبازان و معلولین شرکت کننده در مسابقات قهرمانی کشور بود.

روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 52 نفر شامل 26 دوچرخه سوار حرفه ای تیم جانبازان و معلولین شرکت کننده در مسابقات قهرمانی کشور در شیراز و 26 نفر معلول غیر ورزشکار شرکت داشتند که به صورت داوطلبانه و نمونه در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد پیتزبورگ (PSQI) و پرسشنامه SF-12 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون من ویتنی یو و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.

نتایج
نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری در نمره کل کیفیت زندگی (001/0=P) و مقیاس های آن (05/0>P) بین دو گروه وجود دارد و گروه دوچرخه سوار نمره بالاتر و وضعیت بهتری داشتند. تفاوت معنی داری در نمره کل کیفیت خواب (001/0=P) و مقیاس های تاخیر در به خواب رفتن (01/0=P) ، مدت زمان خواب (008/0=P) ، اختلالات خواب (007/0=P) و استفاده از داروهای خواب آور (001/0=P) بین دو گروه وجود داشت و گروه دوچرخه سوار نمره پایین تر و وضعیت بهتری داشتند. هیچ ارتباط معنی داری بین نمره کل کیفیت زندگی با نمره کل کیفیت خواب در گروه دوچرخه سوار (49/0=P، 14/0-=r) یا غیر ورزشکار (74/0=P، 06/0-=r) مشاهده نگردید.

بحث و نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که دوچرخه سواران حرفه ای تیم های جانبازان و معلولین شرکت کننده در مسابقات قهرمانی کشور از کیفیت خواب و کیفیت زندگی خوبی نسبت به معلولین غیر ورزشکار برخوردار بودند.

کلید واژگان: جانباز، معلول، کیفیت خواب، کیفیت زندگی، ورزش حرفه ای  
تاریخ ثبت در بانک 12 اردیبهشت 1400