کد sr-45200  
عنوان اول مدل سازی اتصالات نواحی مختلف مغز افراد مبتلا به اوتیسم با استفاده از شبکه های عصبی سلولی  
نویسنده الهام عسکری  
نویسنده سیدکمال الدین ستاره دان  
نویسنده علی شیخانی  
نویسنده محمدرضا محمدی  
نویسنده محمد تشنه لب  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه تازه های علوم شناختی  
شماره پیاپی 78  
سال 1397شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 14  
شماره صفحه (تا) 20  
زبان فارسی  
متن اوتیسم از جمله بیماری های نافذ رشد در دوران کودکی است که در ارتباطات، درک و شناخت افراد اختلال ایجاد می کند. مطالعاتی که در مورد اتصالات نواحی مغز افراد انجام شده، حاکی از آن است که در اتصالات مغز افراد مبتلا به اوتیسم، نابهنجاری هایی وجود دارد.
استخراج و مطالعهی اطلاعات مربوط به بیماری های نوروفیزیولوژیک، به منظور مشخص کردن دقیق نواحی دچار اختلالات مغزی با استفاده از پردازش سیگنالهای الکتروانسفالوگرافی.
در این مقاله، با استفاده از ویژگی های استخراج شده از سیگنالهای ثبتشدهی کودکان سالم و مبتلا به اوتیسم (شامل تبدیل ویولت، آنتروپی و انرژی) ، مدلی مبتنی بر کارکرد مغز این کودکان ارائه شده که قادر است سازماندهی و اتصالات نواحی مغزی آنها را نمایش دهد. این مدل که با استفاده از شبکه های عصبی سلولی طراحی شده، کارکرد مغز را نشان می دهد.
نتایج نشان می دهند که اتصالات درونناحی های نیمکرهی چپ مغز کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم تفاوت هایی دارد که این تفاوت در نواحی F3، P7، AF3،AF4 وO1 معنادار است. همچنین ارتباط کم نواحی لوب پیشانی و گیجگاهی با ناحیهی لوب مرکزی و تعاملات کمتر نواحی همسایه نیز کاملا« مشهود است.
کلید واژگان: الکتروانسفالوگرافی، اوتیسم، شبکه عصبی سلولی، تبدیل ویولت، ایموتیو ایپک  
تاریخ ثبت در بانک 12 اردیبهشت 1400