کد sr-45176  
عنوان اول بررسی و مقایسه مولفه های حافظه فعال در کودکان اوتیسم و عادی  
نویسنده سارا آقابابایی  
نویسنده مریم صمدی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت  
شماره پیاپی سال 5 شماره 4  
سال 1397شمسی  
ماه سال  
شماره صفحه (از) 40  
شماره صفحه (تا) 51  
زبان فارسی  
متن مقدمه
نقایص فرآیندهای شناختی، ویژگی معمول افراد با اختلال طیف اوتیسم است و به نظر می رسد هر نقصی در این فرآیندها ممکن است بر توانایی های و رفتارهای دیگر این گروه تاثیر بگذارد.
هدف
در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی مولفه های سه گانه حافظه فعال در کودکان اوتیسم و مقایسه با کودکان عادی صورت گرفته است.
روش
روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای است که بر روی 40 کودک 4 تا 6 سال (20 کودک عادی و 20 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم) انجام شد. روش نمونه گیری در دسترس برای کودکان اوتیسم و روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای برای کودکان عادی استفاده شد. ابزارهای مورداستفاده عبارت اند از مقیاس ارزیابی رفتارهای اوتیستیک، فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای ارقام معکوس و تکلیف بلوک های کرسی بود. داده ها با کمک روش تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین دو گروه در مولفه های مجری مرکزی، حلقه واج شناختی و الگوی دیداری-فضایی حافظه فعال وجود دارد (001/0 P).
نتیجه گیری
با توجه به عملکرد پایین مولفه های حافظه فعال در کودکان اوتیسم در مقایسه با کودکان عادی، از مداخلات مبتنی بر مولفه های حافظه فعال می توان برای کودکان مبتلا به این اختلال استفاده کرد.
کلید واژگان: اوتیسم، مجری مرکزی، حلقه واج شناختی، الگوی دیداری-فضایی  
تاریخ ثبت در بانک 12 اردیبهشت 1400