کد sr-45136  
عنوان اول تاثیر تحریک جریان مستقیم قشر پیش پیشانی خلفی جانبی چپ بر حافظه کاری در جانبازان و معلولین ورزشکار  
نویسنده علی اصغر ارسطو  
نویسنده شهلا زاهدنژاد  
نویسنده سجاد پارسایی  
نویسنده سعید البوغبیش  
نویسنده نسیم عطایی قراچه  
نویسنده حسن عامری اصل  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه دو ماهنامه دانشور پزشکی  
شماره پیاپی 139  
سال 1397شمسی  
ماه اسفند  
شماره صفحه (از) 25  
شماره صفحه (تا) 32  
زبان فارسی  
متن مقدمه و هدف
حافظه کاری، اصلی ترین رکن حافظه جهت انجام تکالیف شناختی است. هدف این تحقیق بررسی تاثیر تحریک الکتریکی فراجمجه ای مغز بر حافظه کاری جانبازان و معلولان ورزشکار می باشد.
مواد و روش ها
نوع تحقیق نیمه تجربی است. 24 نفر از جانبازان و معلولان ورزشکار شیراز به صورت نمونه گیری در دسترس در این تحقیق شرکت کردند. پس از اجرای پیش آزمون، شرکت کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه تحریک واقعی و ساختگی قرار گرفتند. در گروه تحریک الکتریکی واقعی، الکترود آنودال بر روی قشر پیش پیشانی خلفی جانبی (DLPFC) چپ و الکترود کاتودال در بالای حفره ی چشمی سمت چپ (1FP) قرار گرفت. محل قرارگیری الکترودها در گروه شم همانند گروه تحریک واقعی بود ولی جریان تحریک پس از 30 ثانیه قطع می شد. میزان تحریک ارائه شده بوسیله دستگاه، 2 میلی آمپر و به مدت 15 دقیقه بود که در طی سه جلسه با فاصله زمانی 48 ساعت در هر جلسه صورت گرفت. پس از پایان جلسات سوم پس آزمون به عمل آمد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آنکوا و نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.
نتایج
نتایج نشان داد که در تکلیف حافظه کاری بین گروه تحریک واقعی و شم تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0P=). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که عملکرد گروه تجربی نسبت به ساختگی (0001/0P=) بهتر می باشد.
نتیجه گیری
در یک نتیجه گیری کلی می توان بیان کرد که tDCS آنودی در ناحیه DLPFC با تحریک 2 میلی آمپری می تواند موجب بهبود حافظه کاری در ورزشکاران جانباز و معلول گردد.
کلید واژگان: تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه، قشر پیش پیشانی خلفی جانبی، عملکرد شناختی، حافظه کاری، جانبازان، معلولان  
تاریخ ثبت در بانک 9 اردیبهشت 1400