کد sr-45134  
عنوان اول رابطه کیفیت زندگی با شاخص معلولیت صوتی در افراد بزرگسال با افت های مختلف شنوایی  
نویسنده نگین مرادی  
نویسنده پروانه رحیمی فر  
نویسنده سمیرا آقادوست  
نویسنده مجید سلطانی  
نویسنده نادر صاکی  
نویسنده احسان نادری فر  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله علمی پژوهان  
شماره پیاپی سال 17 شماره 2  
سال 1397شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 1  
شماره صفحه (تا) 6  
زبان فارسی  
متن سابقه و هدف
در نظام سلامت استفاده از ابزارهای مبتنی بر بیمار جهت محاسبه کیفیت زندگی، مرجع تصمیم گیری های بالینی محسوب می گردد. صوت افراد با آسیب شنوایی، به دلیل دریافت بازخورد نامناسب دچار مشکلاتی می شود. با توجه به تاثیرات چند جانبه اختلال صوت بر کیفیت زندگی افراد، ضروری است تا به بررسی رابطه ی کیفیت زندگی عمومی (SF36) با کیفیت زندگی وابسته به صوت (VHI) در افراد بزرگسال با افت های مختلف شنوایی بپردازیم.
مواد و روش ها
مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود. آزمودنی ها 50 فرد کم شنوا (25 فرد با افت خفیف و 25 فرد با افت متوسط تا شدید) بود. اطلاعات زمینه ای از طریق مصاحبه استخراج و سپس هر آزمودنی پرسشنامه های SF36 و VHI را تکمیل نمودند. میانگین امتیاز هر پرسشنامه محاسبه و داده ها با نرم افزار SPSS22 و با استفاده از آزمون آماری اسپیرمن بررسی شدند.
یافته ها
همبستگی معناداری بین نمره کل و سه زیر آزمون VHI و SF36 در افراد کم شنوا با شدت خفیف وجود ندارد و همبستگی معناداری بین نمره کل و دو زیر آزمون VHI (جسمی، عملکردی) به غیر از آزمون عاطفی و SF36 در افراد کم شنوا با شدت متوسط تا شدید وجود دارد.
نتیجه گیری
این مطالعه بر لزوم درمان در بردارنده ی توانبخشی روانی- اجتماعی در کنار تکنیک های صوتی تاکید می کند. بنابراین ضروری است آسیب شناسان گفتار و زبان در برنامه های درمانی خود، به بهبود عوامل شناختی، روانی و اجتماعی در کنار درمان های صوتی بپردازند تا کیفیت زندگی وابسته به صوت در این بیماران افزایش یابد.
کلید واژگان: صوت، کم شنوایی، کیفیت زندگی  
تاریخ ثبت در بانک 9 اردیبهشت 1400