کد sr-45122  
عنوان اول مدل یابی انطباق پذیری خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم براساس سبک مقابله با استرس مسئله مدار با میانجی گری استرس ادراک شده والدین  
نویسنده لیلا سادات عزیزی  
نویسنده مژگان سپاه منصور  
نویسنده رویا کوچک انتظار  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی سال 9 شماره 1  
سال 1398شمسی  
ماه اسفند  
شماره صفحه (از) 67  
شماره صفحه (تا) 70  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
هنگامی که یکی از اعضای خانواده مبتلا به بیماری مزمنی تشخیص داده میشود، ممکن است عملکرد کل خانواده تحت تاثیر قرار بگیرد. این پژوهش با هدف تعیین نقش میانجی اضطراب ادراک شده والدین در رابطه انطباق پذیری با سبک مقابله با استرس مسئله مدار در خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد.

روش بررسی
روش پژوهش همبستگی مبتنی بر شیوه مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را خانواده های دارای کودکان اوتیسم در انجمن اوتیسم شهر تهران تشکیل دادند و تعداد 360 نمونه به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری شامل پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) و پرسشنامه سبک های مقابله ای بیلینگز و موس (1984) و مقیاس انطباق پذیری السون و پورتنر و لاوی (1985) بود. به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات به دست آمده از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی ازجمله همبستگی پیرسون و معادلات رگرسیونی در سطح معناداری 0٫05 و نرم افزارهای SPSS نسخه 18 و Amos نسخه 23 استفاده شد.

یافته ها
نتایج نشان داد که بین سبک مقابله با استرس مسئله مدار با انطباق پذیری کودکان مبتلا به اوتیسم رابطه مستقیم و معنا دار (0٫21β= و 0٫001
نتیجه گیری
براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که استرس و سبک مقابله مسئله مدار والدین در انطباق پذیری خانواده دارای فرزند اوتیسم موثر است.

کلید واژگان: انطباق پذیری، سبک مقابله با استرس، اضطراب ادراک شده، اوتیسم  
تاریخ ثبت در بانک 9 اردیبهشت 1400