کد sr-45121  
عنوان اول بررسی تاثیر برنامه آموزشی کیت ریپلی بر تقویت مهارت های اجتماعی و دانش جنسی پسران دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا در دوره بلوغ  
نویسنده لیلا اکرمی  
نویسنده مختار ملک پور  
نویسنده سالار فرامرزی  
نویسنده احمد عابدی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی، (1398)، ص 74  
شماره پیاپی سال 9 شماره 1  
سال 1398شمسی  
ماه اسفند  
شماره صفحه (از) 74  
شماره صفحه (تا) 77  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
دوره بلوغ یکی از مراحل مهم زندگی بوده که فرد با تغییرهای مختلف جسمانی و روانی روبه رو می شود و نیازمند دریافت آموزش است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی کیت ریپلی بر افزایش مهارت های اجتماعی و دانش جنسی نوجوانان پسر دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا صورت گرفت

روش بررسی
این پژوهش طرح موردمنفرد A-B-A بود. جامعه آماری را تمام نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا در شهر یزد تشکیل دادند. آزمودنی ها شامل سه پسر دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه های SSIS جهت بررسی مهارت های اجتماعی و پرسشنامه محقق ساخته برای ارزیابی دانش جنسی به کار رفت. داده های پژوهش طی تحلیل دیداری نمودار داده ها در نرم افزار SPSS براساس شاخص های تحلیل دیداری و آمار توصیفی تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها
نتایج نشان داد برنامه کیت ریپلی بر بهبود مهارت های اجتماعی با PND 83٫34درصد برای آزمودنی های اول و سوم و 66٫66درصد در آزمودنی دوم و افزایش دانش جنسی با PND 100٫0درصد برای آزمودنی اول و 83٫34درصد در آزمودنی های دوم و سوم موثر بوده است.

نتیجه گیری
باتوجه به یافته های پژوهش، برنامه کیت ریپلی با ارائه محتوی ساختاریافته، می تواند نقش موثری در افزایش مهارت های اجتماعی و آگاهی نوجوانان دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا داشته باشد. انجام تحقیقات بیشتر در ارتباط با مسائل نوجوانان با اختلال اوتیسم ضروری به نظر می رسد.

کلید واژگان: اوتیسم با عملکرد بالا، برنامه کیت ریپلی، بلوغ، دانش جنسی، مهارت های اجتماعی  
تاریخ ثبت در بانک 9 اردیبهشت 1400