کد sr-45119  
عنوان اول اثربخشی داستان های اجتماعی بر افزایش مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم  
نویسنده سید ولی اله موسوی  
نویسنده پگاه آزادی منش  
نویسنده سعید صادقی  
نویسنده بیتا شلانی  
نویسنده فاطمه مومنی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی، ( 1398)، ص 90  
شماره پیاپی سال 9 شماره 1  
سال 1398شمسی  
ماه اسفند  
شماره صفحه (از) 90  
شماره صفحه (تا) 95  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
استفاده از داستان اجتماعی درمقایسه با کار مستقیم با کودکان با اختلال طیف اتیسم، به دلیل علاقه وافر آن ها به داستان، جالب تر و لذت بخش تر است و درنتیجه توجه کودک را بیشتر و بهتر متمرکز می کند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی داستان های اجتماعی بر افزایش مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد.

روش بررسی
روش مطالعه حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم 8تا11 سال پسر شهر کرمانشاه تشکیل دادند که ازطریق نمونه گیری دردسترس تعداد ده نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. جلسات برای گروه آزمایش در 35 جلسه 30دقیقه ای و در طول دو ماه و نیم اجرا شد؛ درحالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکرد. هر دو گروه با پرسشنامه ارتباط اجتماعی SCQ در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون و با استفاده از آزمون تی دو نمونه مستقل ارزیابی شدند.

یافته ها
نتایج نشان داد که استفاده از داستان اجتماعی برای گروه آزمایشی در ارتقای مهارت های اجتماعی آنان تاثیر معناداری داشته است (0٫05>p).

نتیجه گیری
باتوجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که استفاده از داستان های اجتماعی می تواند روشی مناسب جهت ارتقای مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم باشد.

کلید واژگان: داستان های اجتماعی، مهارت های اجتماعی، اختلال طیف اتیسم  
تاریخ ثبت در بانک 9 اردیبهشت 1400