کد sr-45111  
عنوان اول ارزیابی سلامت روان جانبازان و معلولان پاراپلژی؛ مطالعه موردی استان مازندران  
نویسنده حمیرا طهماسبی  
نویسنده سکینه پورحسین  
نویسنده سمیه طالبی  
نویسنده امیررضا پورخیز  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب جانباز  
شماره پیاپی 42  
سال 1397شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 23  
شماره صفحه (تا) 27  
زبان فارسی  
متن اهداف: معلولیت، سلامت روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این اثرات در افراد دارای معلولیت ناشی از حوادث و جنگ یکسان نیست. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سلامت روان جانبازان و معلولان پاراپلژی انجام شد.
ابزار و
روش ها
این پژوهش توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1395 روی 29 جانباز پاراپلژی تحت پوشش بنیاد شهید و 106 معلول پاراپلژی تحت پوشش بهزیستی استان مازندران انجام شد. نمونه ها با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از دو پرسش نامه دموگرافیک (ارزیابی سن و سطح تحصیلات) و سلامت عمومی (GHQ) در قالب 28 سئوال جمع آوری شد. داده ها با نرم افزار SPSS 21 و آزمون های آماری T مستقل و دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین نمرات سلامت روان در جانبازان 85/12±30.17 و در معلولان 47/12±75/39 بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری بین آنها مشاهده شد و گروه جانبازان از لحاظ سلامت روان وضعیت بهتری داشتند (3.639=t؛ 0.0001p<). به علاوه میانگین نمرات سلامت روان جانبازان در زیرمقیاس های علایم جسمانی، کارکرد اجتماعی، علایم اضطرابی و اختلال خواب و علایم افسردگی به طور معنی داری بالاتر از معلولان بود (0.05p<).
نتیجه گیری
سلامت روان جانبازان و معلولان پاراپلژی در وضعیت مطلوبی نیست و معلولان غیرجانباز در مقایسه با جانبازان از سلامت روان پایین تری برخوردارند.
کلید واژگان: سلامت روان، جانبازان، افراد معلول، پاراپلژی  
تاریخ ثبت در بانک 8 اردیبهشت 1400