کد sr-45021  
عنوان اول بهبود رفتارهای شبه اتیسم با تزریق اکسی توسین در مدل تجربی اتیسم القا شده با محرومیت مادری در موش های بزرگ آزمایشگاهی ماده  
نویسنده منیره منصوری  
نویسنده حمیدرضا پوراعتماد  
نویسنده مهرداد روغنی  
نویسنده گرگرز وگنر  
نویسنده مریم اردلان  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه دانشور پزشکی  
شماره پیاپی 144  
سال 1398شمسی  
ماه دی  
شماره صفحه (از) 49  
شماره صفحه (تا) 60  
زبان فارسی  
متن مقدمه و هدف
محرومیت از مادر به عنوان تجربه منفی در اوایل زندگی می تواند با تاثیر بر تکامل صحیح مغز منجر به اختلالات پایدار مانند رفتارهای شبه اتیسم شود. سیستم اکسی توسینرژیک در فرآیند محرومیت مادری دچار تغییر شده و از طرفی اثر مثبت هورمون اکسی توسین در بهبود رفتارهای اجتماعی و رفتار کلیشه ای در اختلال اتیسم نشان داده شده است. در این مطالعه اثر اکسی توسین در بهبود رفتارهای شبه اتیسم القا شده با محرومیت مادری در موش های ماده بررسی شده است.


مواد و روش ها
بدین جهت 32 بچه موش ماده در چهار گروه قرار گرفتند. دو گروه آن ها طی 14 روز اول زندگی، روزانه 3 ساعت از مادر جدا شدند. در حالی که دو گروه دیگر در شرایط طبیعی نگهداری شدند. پس از شیر گرفتگی از هر یک از دو گروه فوق یک گروه در پنج نوبت تحت درمان با اکسی توسین با دوز 1 میلی گرم بر کیلوگرم قرار گرفتند. در سن نوجوانی (PND=42-50) آزمون های رفتار اجتماعی، رفتارهای کلیشه ای و رفتار اضطرابی گرفته شد. همچنین سطح BDNF پلاسما سنجیده شد.


نتایج
مطالعه حاضر نشان داد محرومیت مادری منجر به بروز رفتارهای شبه اتیسم و رفتار اضطرابی در موش های ماده در سن نوجوانی شد (05/0 p<) که با تزریق اکسی توسین این رفتارها به طور چشم گیر کاهش پیدا کردند (05/0 p<). همچنین محرومیت مادری منجر به افزایش معنی دار سطح BDNF پلاسما شد (05/0 p<) که درمان با اکسی توسین اثر معنی دار در کاهش آن نداشت.


نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که درمان با اکسی توسین در تعدیل رفتارهای شبه اتیسم و رفتار اضطرابی القا شده با محرومیت مادری در موش های بزرگ آزمایشگاهی ماده نقش موثر داشت.

کلید واژگان: رفتارهای شبه اتیسم، محرومیت مادری، اکسی توسین، BDNF  
تاریخ ثبت در بانک 5 اردیبهشت 1400