کد sr-45003  
عنوان اول مقایسه طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین در افراد ناشنوا و سالم طی دویدن  
نویسنده محسن یرغمدی  
نویسنده امیرعلی جعفرنژادگرو  
نویسنده محمد عبدالله پور درویشانی  
نویسنده فاطمه تیموری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب توانبخشی  
شماره پیاپی سال 8 شماره 4  
سال 1398شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 144  
شماره صفحه (تا) 152  
زبان فارسی  
متن مقدمه و اهداف
طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین یکی از پارامترهای مکانیکی است که با استفاده از آن می توان با مقایسه افراد سالم و بیمار تفاوت ها را برجسته کرد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین در افراد ناشنوا و سالم طی دویدن بود.

مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود. 30 پسر به طور مساوی به دو گروه با شنوایی عادی و ناشنوا تقسیم شدند. طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین توسط دستگاه فوت اسکن (نرخ نمونه برداری: 300 هرتز) ثبت شد. سپس محتوای فرکانسی نیروهای عکس العمل در طی دویدن با پای برهنه تحلیل گردید. از آزمون آماری واریانس چندمتغیره جهت مقایسه داده های طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین طی دویدن در افراد ناشنوا و سالم استفاده شد.

یافته ها
نتایج تحقیق حاضر نشان داد تعداد هارمونی های ضروری در انگشت شست پا (012/0=P) و انگشتان 2 تا 5 (035/0=P) در افراد ناشنوا در مقایسه با گروه کنترل کمتر بود. همچنین تعداد فرکانس با توان 5/99 در استخوان کف پایی چهارم (038/0P=) و پنجم (019/0P=) در افراد ناشنوا در مقایسه با سالم بیشتر بود. به علاوه زمان اتکای دویدن در افراد ناشنوا در مقایسه با سالم بیشتر بود (032/0=P).

نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان بیان کرد افراد ناشنوا احتمالا در معرض آسیب ناشی از مقادیر طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین طی دویدن قرار دارند.

کلید واژگان: طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین، دویدن، ناشنوا  
تاریخ ثبت در بانک 5 اردیبهشت 1400