کد sr-44985  
عنوان اول اثربخشی برنامه نقاشی درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی بر رفتارهای چالشی کودکان اتیسم با عملکرد بالا  
نویسنده نسترن سیداسماعیلی قمی  
نویسنده پرویز شریفی درآمدی  
نویسنده سعید رضایی  
نویسنده علی دلاور  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه علوم روانشناختی  
شماره پیاپی 82  
سال 1398شمسی  
ماه دی  
شماره صفحه (از) 1141  
شماره صفحه (تا) 1149  
زبان فارسی  
متن زمینه
ویژگی اصلی در تشخیص اختلال طیف اتیسم وجود الگوهای رفتاری، تمایلات یا رفتارهای چالشی است. رفتارهای چالشی رفتارهایی هستند که کودک را به خطر می اندازد یا او را از روابط اجتماعی دور می کند. مسئله این است که آیا برنامه ی تدوین شده نقاشی درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش رفتارهای چالشی کودکان اتیسم با عملکرد بالا کمک می کند؟

هدف
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی برنامه نقاشی درمانگری مبتنی بر ذهنآگاهی بر رفتارهای چالشی دانش آموان اتیسم با عملکرد بالا انجام گرفت.

روش
این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان اتیسم با عملکرد بالای مدارس استثنایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 دانش آموز اتیسم با عملکرد بالا انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) جایگزین شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش، 10 جلسه برنامه ی تدوین شده نقاشی درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی را دریافت نمودند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس رفتار چالش انگیز بیورکر تایلور، لووی و لاو (2010) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

یافته ها
یافته ها نشان داد که فرضیه پژوهش مبنی بر اثربخشی برنامه تدوین شده نقاشی درمانگری مبتنی بر ذهنآگاهی بر رفتارهای چالشی کودکان اتیسم با عملکرد بالا، مورد تایید قرارگرفته است و کودکان اتیسم با عملکرد بالا گروه آزمایش نسبت به کودکان اتیسم با عملکرد بالا گروه گواه در پس آزمون، به طور معناداری، رفتارهای چالشی کمتری داشتند (0/01>p). نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که استفاده از برنامه نقاشی درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند موجب کاهش رفتارهای چالشی کودکان اتیسم با عملکرد بالا شود.

کلید واژگان: نقاشی درمانگری، ذهن آگاهی، رفتارهای چالشی، کودکان اتیسم، عملکرد بالا  
تاریخ ثبت در بانک 5 اردیبهشت 1400