کد sr-44906  
عنوان اول اثربخشی آموزش مدل سازی ویدئویی بر تنظیم شناختی هیجان مادران و مشکلات رفتاری کودکان ناشنوا  
نویسنده محمد عاشوری  
نویسنده قاسم نوروزی  
نویسنده فاطمه خونساری  
مقاله نشریه طب توانبخشی  
شماره پیاپی سال 9 شماره 2  
سال 1399شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 239  
شماره صفحه (تا) 248  
زبان فارسی  
متن مقدمه و اهداف
برنامه آموزشی مدل‌سازی ویدیویی به عنوان روشی نوین و کاربردی برای بهبود تنطیم شناختی هیجان مادران و مشکلات رفتاری کودکان ناشنوا مطرح شده است و استفاده از آن با نتایج مطلوبی همراه است. پژوهش حاضر به ‌منظور بررسی اثربخشی آموزش مدل‌سازی ویدیویی بر تنظیم شناختی هیجان مادران و مشکلات رفتاری کودکان ناشنوا در شهر اصفهان انجام شد.

مواد و روش ها
پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 24 نفر از کودکان ناشنوا شرکت داشتند که به روش نمونه‌گیری در دسترس از مرکز توانبخشی مادر کودک آوا انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند؛ به نحوی که هر گروه از 12 نفر تشکیل شده بود. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش مدل‌سازی ویدیویی (هفته‌ای 2 جلسه؛ هر جلسه 40 دقیقه‌) شرکت کردند، در حالی ‌که به گروه شاهد این آموزش ارایه نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و فهرست مشکلات رفتاری کودک بودند. داده‌های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک ‌متغیری در نسخه 24 نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.

یافته ها
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که آموزش مدل‌سازی ویدیویی در مرحله بعد از مداخله بر تنظیم شناختی هیجان مادران و مشکلات رفتاری کودکان ناشنوا در گروه آزمایش تاثیر مثبت و معناداری داشت (0/001
نتیجه گیری
با توجه به یافته‌های به دست آمده در پژوهش حاضر، پیشنهاد می‌شود که در کنار سایر روش‌های آموزشی و توان‌بخشی کودکان ناشنوا، برنامه آموزشی مدل‌سازی ویدیویی نیز به کار برده شود.

کلید واژگان: مدل سازی ویدئویی، تنظیم شناختی هیجان، مشکلات رفتاری، کودکان ناشنوا  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400