کد sr-44895  
عنوان اول تاثیر تمرین بینایی-حرکتی بر فراوانی رفتارهای تکراری و کلیشه ای کودکان اوتیسم: مطالعه کنترل شده با آزمون پیگیری  
نویسنده منیژه عربی  
نویسنده علیرضا صابری کاخکی  
نویسنده مهدی سهرابی  
نویسنده سکینه سلطانی  
نویسنده مهدی جباری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه روانشناسی ورزش  
شماره پیاپی سال 4 شماره 2  
سال 1398شمسی  
ماه پاییز و زمستان  
شماره صفحه (از) 19  
شماره صفحه (تا) 33  
زبان فارسی  
متن هدف پژوهش
با توجه به اینکه رفتارهای تکراری و کلیشه ای در فرایندهای یادگیری و ارتباط اجتماعی کودکان اوتیسم تداخل ایجاد می کنند؛ هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر مداخله حسی – حرکتی بر فراوانی رفتارهای تکراری و کلیشه ای 46 کودکان 6-12 سال اوتیسم بود. روش پژوهش: نمونه ها به وسیله نمونه گیری در دسترس و هدفمند، به صورت تصادفی در 4 گروه بینایی – حرکتی، حرکتی، بینایی و کنترل قرار گرفتند. به منظور ارزیابی رفتارهای تکراری و کلیشه ای از روش مشاهده عینی و ویدیویی استفاده شد. از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی در سطح خطای 5 درصد برای بررسی داده های حاصل از مطالعه استفاده شد.

یافته ها
نتایج نشان داد که گروه تمرین بینایی – حرکتی در پس آزمون و پیگیری کاهش معنی داری را در فراوانی رفتارهای تکراری و محدود نسبت به گروه های دیگر نشان داد؛ اما در گروه های دیگری تفاوتی با زمان پیش آزمون مشاهده نشد.

نتیجه گیری
به نظر می رسد که مداخله بینایی – حرکتی توانسته است بر یکی از ویژگی های اصلی اوتیسم یعنی رفتارهای تکراری و کلیشه ای تاثیرگزار باشد.

کلید واژگان: اوتیسم، رفتار کلیشه ای و تکراری، مداخله حسی، حرکتی  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400