کد sr-44879  
عنوان اول اثر بخشی تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن-آگاهی بر استرس، اضطراب و افسردگی مادران کودکان مبتلا به اتیسم  
نویسنده سعیدرضا امیریان  
نویسنده مجتبی امیری مجد  
نویسنده منصوره شهریاری احمدی  
نویسنده لیلا الیاسی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار  
شماره پیاپی 110  
سال 1399شمسی  
ماه مرداد و شهریور  
شماره صفحه (از) 404  
شماره صفحه (تا) 412  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم از استرس، اضطراب و افسردگی رنج می برند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن-آگاهی بر استرس، اضطراب و افسردگی این مادران انجام شد.

مواد و روش ها
سی نفر از مادران دارای کودکان 8-6 ساله مبتلا به اختلال طیف اتیسم از مدارس شهر گرگان به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند و توسط یک روانشناس در 8 جلسه 120 دقیقه ای تحت آموزش تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن-آگاهی قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه استرس ادراک شده، پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک بوده که توسط همه مادران قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله تکمیل گردید مقایسه بین دو گروه توسط آزمون تی مستقل انجام شد.

یافته ها
قبل از مداخله، میانگین نمرات استرس، اضطراب و افسردگی در مادران کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معناداری نداشت. اما میانگین نمرات دو گروه در زمان های بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله تفاوت معناداری داشت؛ بطوریکه میانگین نمرات استرس، اضطراب و افسردگی مادران کودکان اتیستیک در گروه کنترل در طول زمان تغییر معناداری نداشته اما در گروه مداخله در طول زمان کاهش معناداری داشته است.

نتیجه گیری :

مداخله تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهنآگاهی توانسته است استرس، اضطراب و افسردگی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم را کاهش دهد. استفاده از تقویت رفتاری مثبت برای کاهش استرس، اضطراب و افسردگی مادران کودکان مبتلا به طیف اتیسم، پیشنهاد میگردد.

کلید واژگان: اختلال طیف اوتیسم، اضطراب، افسردگی، ذهن-آگاهی، تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن-آگاهی  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400