کد sr-44872  
عنوان اول بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی اورم بر خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی کودکان نابینا  
نویسنده زهرا دوزنده  
نویسنده نرگس صادقی  
نویسنده مینا محمدی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله بالینی پرستاری و مامایی  
شماره پیاپی سال 9 شماره 2  
سال 1399شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 678  
شماره صفحه (تا) 688  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
نابینایی از جمله معلولیت هایی است که پیامدهای منفی روانی، عاطفی و اجتماعی زیادی را به همراه دارد. آموزش خودمراقبتی در نابینایان می تواند در بهبود وضعیت روانی و اجتماعی کودکان مثمر ثمر باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی اورم بر خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی کودکان نابینا انجام شد.

روش بررسی
مطالعه ی مداخله ای تک گروهی با طرح قبل و بعد که بر روی 28 نفر از کودکان نابینا در مدرسه نابینایان سامانی شهر اصفهان در سال 1397 انجام شد. برنامه آموزشی خودمراقبتی بر اساس الگوی اورم در قالب 6 جلسه 60 دقیقه ای به صورت گروهی، در قالب 4 گروه 7 نفره به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ ارایه شد سپس سنجش خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی این کودکان به ترتیب با استفاده از پرسشنامه های پیرز- هریس و آشر قبل و بلافاصله بعد از مداخله ارزیابی و ثبت شد. در نهایت، تجزیه و تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون ویلکاکسون و رگرسیون خطی ساده انجام شد.

یافته ها
نتایج نشان داد که هیچ کدام از ابعاد خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی کودکان بعد از آموزش خودمراقبتی اورم نسبت به قبل از آن تغییر معناداری نداشته است (0/05< P). همچنین در بررسی همبستگی بین عواملی نظیر سن، جنس کودک و یا اطلاعات پایه والدین ارتباط معناداری با میزان تغییرات خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی در کودکان یافت نشد (0/05< P).

نتیجه گیری
نتایج نشان داد آموزش خود مراقبتی اورم تاثیری بر خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی در کودکان نابینا تاثیری نداشته است.

کلید واژگان: نابینایی، خودمراقبتی اورم، خودپنداره بدنی، انزوای اجتماعی  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400