کد sr-44860  
عنوان اول بررسی اثر کفی تکسچر بر طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین در کودکان دارای طیف اتیسم طی راه رفتن  
نویسنده ماهرخ دهقانی  
نویسنده امیرعلی جعفرنژاد گرو  
نویسنده محمد عبدالله پور درویشانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب توانبخشی  
شماره پیاپی سال 9 شماره 3  
سال 1399شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 102  
شماره صفحه (تا) 111  
زبان فارسی  
متن مقدمه و اهداف
استفاده از کفی تکسچر در افراد اتیسم می تواند بر مکانیزم راه رفتن تاثیرگذار باشد. این عامل در طی راه رفتن، عامل بالقوه ای در تغییر محتوای فرکانسی نیروهای عکس العمل زمین می باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر کفی تکسچر بر طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین در کودکان دارای اتیسم طی راه رفتن بود.

مواد و روش ها
تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بود. جمعیت مورد مطالعه کودکان دارای طیف اتیسم و نوع نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. 10 کودک اتیسم به صورت هدفمند با دامنه سنی 7-8 سال در تحقیق حاضر شرکت کردند. برای اندازه گیری محتوای فرکانسی نیروهای عکس العمل زمین با و بدون کفی تکسچر و پای برهنه از دستگاه فوت اسکن) نرخ نمونه برداری: 300 هرتز)استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از آزمون آنالیز واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد.

یافته ها
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین در هیچ یک از متغیر های مولفه ی عمودی نیرو های عکس العمل زمین، انگشت شست پا و انگشتان 2 تا 5 در سه شرایط پای برهنه، کفش و کفی LP معنادار نبوده است (0/05
نتیجه گیری
تحقیق حاضر نشان داد استفاده از کفی باعث کاهش تعداد هارمونی های ضروری در استخوان کف پایی در مقایسه با راه رفتن با کفش گردید، اما بر اکثر متغیرهای طیف فرکانس در اکثر نقاط کف پایی تاثیر معناداری را نشان نداد؛ بنابراین می توان استفاده از این کفی را برای افراد نابینا توصیه نمود. انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه توصیه می شود.

کلید واژگان: طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین، اتیسم، راه رفتن، کفی تکسچر  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400