کد sr-44859  
عنوان اول تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر پاسخ دهی اجتماعی در کودکان مبتلا به طیف اتیسم  
نویسنده اشکان ایرانی  
نویسنده مهدی تهرانی دوست  
نویسنده آناهیتا خرمی بنارکی  
نویسنده مهدی اکبرزاده  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب توانبخشی  
شماره پیاپی سال 9 شماره 3  
سال 1399شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 1  
شماره صفحه (تا) 8  
زبان فارسی  
متن مقدمه و اهداف
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تحریک مستقیم فراجمجمه ای بر پاسخ دهی اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود.

مواد و روش ها
24 کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند که از نظر هوش کلامی همسان بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند، قبل و بعد از تحریک ارزیابی با استفاده از ویرایش دوم آزمون Gilliam Autism Rating Scale که شامل چهار خرده مقیاس رفتارهای کلیشه‌ای، برقراری ارتباط، تعاملات اجتماعی و اختلالات رشدی و پرسشنامه Social Responsiveness Scale جهت بررسی پاسخ های اجتماعی کودکان طیف اتیسم انجام گرفت و با هم مورد مقایسه قرار گرفته و نتایج حاصله گزارش گردید. پروتکل مورد استفاده تحریک الکتریکی مستقیم با شدت جریان 2 میلی آمپر به مدت 20 دقیقه برای 5 جلسه متوالی و جاگذاری الکترود آند بر پشتی خلفی پیش پیشانی چپ و الکترود کاتد روی بازوی راست انجام گردید.

یافته ها
تحلیل داده ها تفاوت معناداری بین دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون را نشان داد که کاهش علایم اتیسم (P=(0/002) -F(1-22)) و بهبود پاسخ دهی اجتماعی (P=(0/014)-F(1-22)) است.

نتیجه گیری
به نظر می رسد که استفاده از تحریک مستقیم فراجمجمه ای می تواند ابزار کلینیکی مفیدی در بهبود ارتباط اجتماعی و پاسخ دهی اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم باشد.

کلید واژگان: اختلال طیف اتیسم، ارتباط اجتماعی، تحریک مستقیم فراجمجمه ای  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400