کد sr-44856  
عنوان اول حساسیت و ویژگی مقیاس رتبه بندی اتیسم گیلیام (گارز) در تشخیص اختلالات طیف اتیسم: مرور نظام دار  
نویسنده رضا گرجی  
نویسنده سعید حسن زاده  
نویسنده سوگند قاسم زاده  
نویسنده مسعود غلامعلی لواسانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه علوم اعصاب شفای خاتم  
شماره پیاپی 45  
سال 1399شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 80  
شماره صفحه (تا) 89  
زبان فارسی  
متن مقدمه :

اختلالات طیف اتیسم ازجمله اختلالاتی است که شیوع آن در سالیان اخیر گسترش یافته و ازاین رو پژوهش های گسترده ای در جهت تشخیص ابعاد مختلف آن انجام می شود. غربالگری و تشخیص اتیسم همواره یکی از نیازهای اساسی در این حوزه بوده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی کارآمدی مقیاس رتبه بندی اتیسم گیلیام (گارز) در سطح دنیا صورت گرفته است.

مواد و روش ها
با استفاده از روش پژوهش مرور نظام دار و با واژگان کلیدیGilliam Autism Rating Scale،Autism Spectrum Disorders screening tools در منابع اطلاعاتی Googlescholar، Scopus، springer، sciencedirect، magiran و SID در طی سال های 1995 تا 2019 تعداد 135 مقاله به دست آمد که 52 مقاله ویژگی های روان سنجی سایر ابزارهای تشخیصی و 83 مقاله شامل 34 مقاله به عنوان ابزار تشخیصی، 32 مقاله بیان یافته های پژوهش های دیگر و 17 مقاله یافته های روان سنجی گارز بودند.

یافته ها
نتایج نشان داد که ویرایش های مختلف گارز به زبان های اردنی، کره ای، چینی، ترکی، اسپانیایی، عربی و فارسی ترجمه شده است و در این میان ویرایش دوم بیشتر موردبررسی قرارگرفته است البته با توجه به این نکته که ویرایش سوم در سال 2014 منتشرشده است. از سوی دیگر یافته هایی در مولفه های روان سنجی مانند حساسیت (0/48 تا 0/99) و ویژگی (0/48 تا 1) به دست آمده است.

نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که گارز و نسخه های گوناگون آن به عنوان ابزار تشخیص اتیسم در تحقیقات زیادی مورداستفاده قرارگرفته است که نشان دهنده اهمیت آن است. بر طبق آنچه گفته شد بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس گارز که بر اساس DSM تدوین شده است، برای استفاده از این مقیاس در فرآیند تشخیص اهمیت می یابد.

کلید واژگان: اختلالات طیف اتیسم، مقیاس رتبه بندی اتیسم گیلیام، هنجاریابی  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400