کد sr-44852  
عنوان اول مقایسه متغیرهای فشار کف پایی در افراد نابینا و سالم با چشمان باز و بسته طی راه رفتن  
نویسنده محسن برغمدی  
نویسنده علی یادگار  
نویسنده محمد عبدالله پور درویشانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  
شماره پیاپی 168  
سال 1399شمسی  
ماه آبان  
شماره صفحه (از) 2922  
شماره صفحه (تا) 2933  
زبان فارسی  
متن مقدمه
اندازه گیری متغیرهای فشار کف پایی را می توان برای ارزیابی بارهایی که بدن انسان در فعالیت های عادی مانند پیاده روی یا وضعیت های پرتحرک تر مانند ورزش انجام می شود، مورد استفاده قرار داد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه متغیرهای فشار کف پایی در افراد نابینا و سالم با چشمان باز و بسته طی راه رفتن بود.

روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و آزمایشگاهی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. نمونه آماری شامل13 مرد نابینا با میانگین سنی 3/28±29/05 سال و 17 مرد سالم با میانگین سن 1/31±24/22 سال انتخاب و به طور داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای فشار کف پایی طی مرحله راه رفتن از دستگاه فوت اسکن RS Scan ساخت کشور بلژیک استفاده شد. داده های متغیرهای فشار کف پایی با فرکانس نمونه برداری 300 هرتز ثبت شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی زوجی برای مقایسه میانگین های درون گروهی و از آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین های بین گروهی با استفاده از نرم افزار آماری version 16 SPSS استفاده شد.

نتایج
نتایج نشان داد نیروی عمودی عکس العمل زمین در مرحله برخورد پاشنه با زمین در افراد نابینا در مقایسه با افراد سالم چشم بسته طی راه رفتن 45/89 درصد دیرتر به اوج می رسد (0/023>p). نیروی عمودی در افراد نابینا در مقایسه با افراد سالم چشم بسته 38/97 درصد دیرتر به اوج میانه اتکا می رسد (0/013>p). اوج نرخ بارگذاری عمودی در افراد نابینا در مقایسه با افراد سالم با چشمان بسته در طی مرحله راه رفتن 41/65 درصد کمتر بود (0/003>p).

نتیجه گیری:

افراد نابینا مادرزادی در مقایسه با افراد سالم با چشمان بسته زمان اتکای کمتری دارا بودند، به نظر می رسد کاهش زمان اتکا در راه رفتن مربوط به تقویت سایر حواس باشد که نیاز به تحقیقات بیشتر است.

کلید واژگان: نابینایی، پا، تجزیه و تحلیل راه رفتن  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400