کد sr-44825  
عنوان اول طراحی و ایجاد برنامه کاربردی آموزش مبتنی بر تلفن همراه برای اختلال طیف اوتیسم  
نویسنده مصطفی لنگری زاده  
نویسنده محمد حیدری  
نویسنده میترا حکیم شوشتری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی  
شماره پیاپی سال 7 شماره 3  
سال 1399شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 242  
شماره صفحه (تا) 251  
زبان فارسی  
متن مقدمه
اوتیسم از شایع ترین اختلالات عصبی رشدی می باشد که به دلیل آشنا نبودن والدین با این اختلال دیر تشخیص داده می شود. عدم آگاهی و شناخت والدین یکی از مشکلات مهم این بیماری می باشد هدف این مطالعه ایجاد برنامه کاربردی آموزشی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند برای اختلال طیف اوتیسم ویژه والدین بود.

روش
این پژوهش از نوع توسعه ای-کاربردی بود که در سه مرحله انجام شد. ابتدا پرسشنامه تنظیم شده جهت نیازسنجی اطلاعاتی و تعیین عناصر داده و قابلیت های برنامه کاربردی توسط پزشکان متخصص روانپزشک کودک و مغز و اعصاب اطفال در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران تکمیل گردید. داده های به دست آمده تحلیل و برنامه کاربردی بر پایه نتایج طراحی شد و در نهایت جهت ارزیابی کاربردپذیری و رضایت کاربران در اختیار 34 نفر از والدین قرار گرفت.

نتایج
پزشکان متخصص، اکثر عناصر داده ای پرسشنامه را ضروری تشخیص دادند. قابلیت های اصلی برنامه کاربردی مانند آموزش علایم و نشانه های اوتیسم، راهکارهای خودمراقبتی از اوتیسم و آزمون غربالگری تشخیص اوتیسم برای سنین 6، 12، 24 و 36 ماهگی بود. ارزیابی کاربردپذیری نشان داد که والدین، برنامه کاربردی را با میانگین امتیاز 7/6 (از مجموع 9 امتیاز) در سطح خوب ارزیابی کردند.

نتیجه گیری:

برنامه کاربردی آموزش مبتنی بر تلفن همراه در زمینه اوتیسم با آموزش والدین به منظور تشخیص، خودمراقبتی و توانبخشی از اوتیسم می توانند به تشخیص و مداخلات درمانی زودهنگام اوتیسم کمک کرده و ابزاری در دسترس برای آموزش والدین باشند. آموزش تشخیص، خودمراقبتی و تعامل با کودک اوتیستیک به صورت یک ابزار در دسترس مورد رضایت والدین قرار دارد.

کلید واژگان: اختلال طیف اوتیسم، والدین، آموزش، برنامه کاربردی، تلفن همراه  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400