کد sr-44818  
عنوان اول الزامات داده ای و قابلیت های فنی نرم افزار آموزشی مبتنی بر تلفن همراه برای والدین دارای کودک مبتلا به اتیسم  
نویسنده مصطفی لنگری زاده  
نویسنده میترا حکیم شوشتری  
نویسنده اسماعیل مهرآیین  
نویسنده محمد حیدری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه علوم پیراپزشکی و توانبخشی  
شماره پیاپی سال 9 شماره 3  
سال 1399شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 71  
شماره صفحه (تا) 81  
زبان فارسی  
متن هدف
والدین دارای کودک مبتلا به اتیسم نیازمند آموزش هایی به منظور مداخلات درمانی و توانبخشی به کودک خود هستند. استفاده از برنامه های کاربردی تلفن همراه به منظور آموزش یکی از راهکارهای نوین آموزش در زمینه اتیسم می باشد. مطالعه حاضر به تعیین الزامات داده ای و قابلیت های فنی یک نرم افزار آموزشی برای والدین دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم می س پردازد.

روش بررسی
این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی توسعه ای بود. در مرحله اول با جستجو در منابع اطلاعاتی و راهنماهای جهانی در زمینه اتیسم در پایگاه های اطلاعاتی PubMed, Scopus, Web of Science, Google Scholar عناصر داده ای و محورهای اصلی سامانه ای آموزشی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند برای والدین دارای کودک مبتلا به اتیسم به دست آمد. در مرحله دوم، از متخصصین روانپزشکی و مغز و اعصاب اطفال در مورد الزامات و عناصر داده ای سامانه آموزشی مورد نظر در قالب پرسشنامه نظر خواهی شد.

یافته ها
برای ایجاد یک نرم افزار آموزشی سه دسته از الزامات داده ای تعیین شد. عناصر داده ای تایید شده شامل اطلاعات دموگرافیکی کودک و والدین 7 مورد (78 درصد)، اطلاعات بالینی شامل آموزش اتیسم، خودمراقبتی و راهکارهای کاهش اضطراب و نگرانی و توانبخشی شامل ارایه تکنیک های مداخه ای10 مورد (83 درصد)، همچنین قابلیت های فنی سیستم شامل ارایه یادآور جهت مراجعات حضوری، معرفی متخصصان و مراکز درمانی، دریافت مشکلات والدین و ارایه پیام های انگیزشی 5 مورد (50 درصد) بود.

نتیجه گیری
الزامات و عناصر داده ای مورد نیاز برای طراحی و ایجاد نرم افزار آموزشی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند برای آموزش والدین دارای کودک مبتلا به اتیسم به صورت پایه ای بدست آمد. آموزش مهارت های توانبخشی و خودمراقبتی به والدین مهمترین عناصر داده ای یک نرم افزار آموزشی می باشند. با تعیین قابلیت های فنی و الزامان داده ای نرم افزار آموزشی می توان به آموزش و ارتقا مهارت های خودمراقبتی و توانبخشی والدین کودک اتیستیک کمک کرد و از مشکلات و نگرانی های این والدین کاست.

کلید واژگان: اتیسم، آموزش، عناصر داده ای، تلفن همراه هوشمند، موبایل  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400