کد sr-44817  
عنوان اول تاثیر تمرینات منتخب ویدئویی_تعاملی بر مهارت های حرکتی درشت، هماهنگی چشم و دست و شدت علایم اختلال کودکان 6 تا 9سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم  
عنوان دوم  
نویسنده فاطمه کیهانی  
نویسنده حمیدرضا طاهری تربتی  
نویسنده مهدی سهرابی  
نویسنده مهدی جباری نوقابی  
نویسنده عزت خداشناس  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه علوم پیراپزشکی و توانبخشی  
شماره پیاپی سال 9 شماره 3  
سال 1399شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 39  
شماره صفحه (تا) 50  
زبان فارسی  
متن هدف
اختلالات طیف اتیسم معمولا با اختلالات مهارت های حرکتی درشت، هماهنگی حرکتی بخصوص هماهنگی بینایی - حرکتی و اختلالات رفتاری همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تمرینات منتخب ویدیویی - تعاملی بر مهارت های حرکتی درشت، هماهنگی چشم و دست و شدت علایم اختلال در کودکان 6 تا 9 سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم بود.

روش بررسی
30 کودک 6 تا 9 سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم از دو مرکز آموزشی کودکان مبتلا به اتیسم در مشهد انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی علاوه بر برنامه آموزشی و توانبخشی روزانه مرکز اتیسم، به مدت 12 هفته و هر هفته سه جلسه 40 دقیقه ای در بازی های ویدیویی - تعاملی شرکت کردند و گروه کنترل تنها به فعالیت های آموزشی و توانبخشی روزانه مرکز پرداختند. آزمودنی ها با آزمون های بهره حرکتی درشت Ulrich ویرایش دوم، آزمون جاگذاری Purdue و پرسشنامه شدت علایم اختلال اتیسم بهر (Autism Spectrum Quotient; AQ) در پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری، ارزیابی شدند. داده ها با تحلیل واریانس با اندازه های تکراری، تحلیل شد.

یافته ها:

نتایج نشان داد گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بهبود معنی داری در مهارت های حرکتی درشت و هماهنگی چشم و دست داشتند و این اختلاف در آزمون پیگیری نیز پایدار بود (0/001>p)، اما بین دو گروه در شدت علایم اختلال تفاوت معناداری وجود نداشت (0/424=p).

نتیجه گیری:

استفاده از بازی های ویدیویی - تعاملی استراتژی جدیدی برای بازی با کودکان اختلالات طیف اتیسم است که می تواند بر بسیاری از جنبه های این اختلال مانند مهارت های حرکتی درشت و هماهنگی چشم و دست تاثیر مثبتی داشته باشد، اما بررسی تاثیر این بازی ها بر شدت علایم اختلال نیازمند پژوهش های بیشتری است.

کلید واژگان: بازی های ویدئویی - تعاملی، مهارت های حرکتی درشت، هماهنگی چشم و دست، شدت علایم اختلال اتیسم  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400