کد sr-44807  
عنوان اول بررسی تاثیر معنادرمانی به شیوه گروهی بر میزان اضطراب و پذیرش بیماری در بیماران نابینا و کم بینا  
نویسنده زهرا قربان نژاد  
نویسنده علیرضا رجایی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه نوید نو  
شماره پیاپی 75  
سال 1399شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 39  
شماره صفحه (تا) 50  
زبان فارسی  
متن مقدمه
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر معنادرمانی به شیوه گروهی بر میزان اضطراب و پذیرش بیماری در بیماران نابینا و کم بینا انجام شد.

مواد و روش ها
پژوهش حاضر نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل افراد نابینا و کم بینا مراجعهکننده به مرکز نابینایان ثامن الایمه مشهد در نیمه اول سال 1398 بود. از بین این افراد، 40 نفر که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند به صورت در دسترس و غیرتصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. افراد گروه مداخله به مدت 10 جلسه تحت آموزش معنادرمانی به شیوه گروهی قرار گرفتند. آزمودنیهای هر دو گروه پرسش نامه پذیرش و عمل بوند و همکاران (2011) وپرسش نامه اضطراب بک و استیر (1990) را در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) با نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.

یافته ها
یافته های این پژوهش نشان داد معنادرمانی گروهی پس از 10 جلسه، اثر معنیداری بر کاهش اضطراب (001/0
نتیجه گیری
بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر، معنادرمانی گروهی میتواند مداخله اثرگذار مفیدی برای کاهش اضطراب و افزایش پذیرش بیماری در افراد نابینا و کم بینا باشد. به همین دلیل توصیه میشود مشاوران و روان شناسان درمانگر، آموزشهای لازم را برای به کارگیری این روش درمانی کسب کنند.

کلید واژگان: معنادرمانی، اضطراب، پذیرش  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400