کد sr-44780  
عنوان اول طراحی مدل موانع ازدواج معلولین در ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری  
نویسنده محسن نیازی  
نویسنده زهرا صادقی آرانی  
نویسنده حدیث ابراهیمی  
نویسنده اعظم حیدری  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه پژوهشنامه مددکاری اجتماعی  
شماره پیاپی 18  
سال 1397شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 85  
شماره صفحه (تا) 132  
زبان فارسی  
متن امروزه با توجه به آمار رو به افزایش معلولین بررسی مسایل مربوط به آنان مورد توجه جهانی قرار گرفته است، چرا که توانمندسازی و ارتقاء کیفیت زندگی معلولین می تواند عامل موثری نیز در بهبود شاخصه های رشد و توسعه جوامع باشد. در این میان برخی نیازهای معلولین نیازمند نگاه خاص و برنامه ریزی ویژه است که از آن جمله می توان ازدواج و تشکیل خانواده معلولین را نام برد.

هدف
با توجه به ضرورت ازدواج این قشر هدف از تحقیق پیش رو تعیین متغیرهای موثر و موانع ازدواج معلولین و دستیابی به مدل این عوامل در جهت برنامه ریزی و اقدام موثر در این حوزه است.

روش
برای دستیابی به این متغیرها از تحقیقات پیشین و مصاحبه از چهار گروه معلول، خانواده معلول، مسیولین مراکز و متخصصین استفاده شده است، روش مورد استفاده برای تحلیل روابط بین متغیرها، مدلسازی ساختاری تفسیری ISM است که میزان اثرگذاری و اثرپذیری متغیرها بر یکدیگر نیز با استفاده از تحلیل MICMAC در آن مشخص گردید.

یافته ها
یافته های حاصل از تحقیق نشان می دهد که عوامل نوع و شدت معلولیت تاثیرگذارترین متغیرهای مدل به دست آمده هستند که پس از آن نوع نگرش جامعه به معلولیت و فقدان سازوکارهای سازمانی و قانونی نیز عامل مهمی در رفع موانع ازدواج معلولین می باشد.

نتیجه گیری
بنابر نتایج ضروری است که چالش های حاصل از موانع ذکر شده با اولویت آموزش و پیشگیری و اصلاح نگرش و اقدام در حوزه سیاست گذاری های صحیح رفع گردد.

کلید واژگان: معلولیت، ازدواج معلولین، موانع ازدواج، مدلسازی ساختاری تفسیری  
تاریخ ثبت در بانک 3 اردیبهشت 1400