کد sr-44762  
عنوان اول اثر بخشی تنظیم هیجان بر سرمایه روان شناختی و تکنیک های حل تعارض در مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی - حرکتی  
نویسنده عذرا م حمدپناه اردکان  
نویسنده حمیدرضا آریان پور  
نویسنده پریا فاروقی  
نویسنده پگاه کریمی دورکی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه یافته  
شماره پیاپی 86  
سال 1399شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 67  
شماره صفحه (تا) 83  
زبان فارسی  
متن مقدمه
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تنظیم هیجان بر مولفه های سرمایه روان شناختی و تکنیک های حل تعارض در مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی - حرکتی شهر اصفهان بود.

مواد و روش ها
این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی - حرکتی مرکز بهزیستی سپهر اصفهان در سال 1397-1398 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 30 نفر از مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی - حرکتی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش جای گرفتند. در این پژوهش از پرسش نامه های سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران (2007) و سبک های مدیریت تعارض رحیم (1997) استفاده شد و داده های پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیری نرم افزار SPSS-16 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها
نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش سرمایه های روان شناختی و تکنیک های حل تعارض در مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی - حرکتی می شود و این اثر در دوره پیگیری حفظ می شود.

بحث و نتیجه گیری
برگزاری دوره های ویژه برای ارتقای سرمایه روان شناختی و تکنیک های حل تعارض در مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی - حرکتی ضروری است و موجب بهبود روابط در این خانواده ها می گردد.

کلید واژگان: تنظیم هیجان، تکنیک های حل تعارض، سرمایه روان شناختی، نارسایی جسمی - حرکتی  
تاریخ ثبت در بانک 2 اردیبهشت 1400