کد sr-44752  
عنوان اول بررسی ارتباط آلودگی توکسوپلاسما گوندیی با اختلال اوتیسم در کودکان  
مقاله نشریه تحقیقات دامپزشکی  
شماره پیاپی سال 75 شماره 4  
سال 1399شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 413  
شماره صفحه (تا) 417  
زبان فارسی  
متن زمینه مطالعه
عفونت توکسوپلاسما گوندیی در دوران بارداری به دلیل کاهش سیستم ایمنی مادر، احتمال ابتلای کودک به اختلال اوتیسم را افزایش می دهد.

هدف
هدف از پژوهش حاضر مقایسه آلودگی به انگل توکسوپلاسما گوندیی در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم و بهنجار می باشد. طرح این پژوهش از نوع علیمقایسه ای و از نظر هدف، کاربردی است.

روش کار:

نمونه های مورد بررسی شامل (100 N =) که 50 نفر آن ها را کودکان مبتلا به اوتیسم و 50 نفر دیگر را کودکان بهنجار با سنین بین 3 تا 12 سال تشکیل می دادند که از لحاظ سن، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، شدت اختلال، عدم ابتلا به بیماری های حاد جسمانی و روانی و سایر متغیرهای مورد نظر در پژوهش کاملا همگن بودند و با استفاده از نمونه گیری تصادفی به دو گروه (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. از هر یک از افراد گروه به میزان 5 میلی لیتر نمونه خون جهت بررسی آلودگی به انگل توکسوپلاسما اخذ شد. جهت بررسی فرضیه های تحقیق، نتایج به دست آمده با آزمون مربع کای مورد آنالیز آماری قرار گرفت.

نتایج
نتایج حاصل نشان داد که کودکان اوتیسم، میزان آلودگی بیشتری به انگل توکسوپلاسما گوندیی نسبت به گروه بهنجار داشتند (001/0>p).

نتیجه گیری نهایی:

میزان آلودگی به انگل توکسوپلاسما گوندیی در کودکان مبتلابه اوتیسم به طور معنی داری نسبت به کودکان بهنجار بالاتر بوده است.

کلید واژگان: آلودگی، توکسوپلاسما گوندیی، اختلال اوتیسم، عفونت، کودکان  
تاریخ ثبت در بانک 2 اردیبهشت 1400