کد sr-44749  
عنوان اول بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش استرس ادراک شده و افزایش سازگاری اجتماعی جوانان مبتلا به اختلال بینایی  
نویسنده مجید میرزایی ورزنه  
نویسنده فریبا یزدخواستی  
نویسنده امیر قمرانی  
نویسنده جواد عباسی جندانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب توانبخشی  
شماره پیاپی سال 9، شماره 4  
سال 1399شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 71  
شماره صفحه (تا) 81  
زبان فارسی  
متن مقدمه و اهداف
جوانان مبتلا به اختلال بینایی در مقایسه با جوانان بینا، استرس ادراک شده بیشتر و سازگاری اجتماعی کمتری را تجربه می کنند. از همین رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش استرس ادراک شده و افزایش سازگاری اجتماعی جوانان مبتلا به اختلال بینایی انجام گرفت.

مواد و روش ها
جامعه پژوهش حاضر شامل تمام جوانان نابینا و کم بینای شدید 20 تا 35 ساله شهر اصفهان بود که در سال 1397 در سازمان بهزیستی شهرستان اصفهان و انجمن های نابینایان دارای پرونده بودند. از بین این افراد، 40 نفر به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش نامه های استرس ادراک شده کوهن (1983) و زیرمقیاس سازگاری اجتماعی پرسشنامه شخصیت کالیفرنیا (1939) بود. داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها
یافته ها نشان داد که در مرحله پس آزمون، گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در مقایسه با گروه کنترل، نمرات کمتری در استرس ادراک شده و نمرات بیشتری در سازگاری اجتماعی داشتند (0/01>p) و این الگو پس از گذشت یک ماه از درمان، همچنان باقی ماند (0/05>p).

نتیجه گیری
به نظر می رسد که ACT، درمانی نویدبخش برای کاهش استرس ادراک شده و افزایش سازگاری اجتماعی جوانان مبتلا به اختلال بینایی باشد.

کلید واژگان: جوانان، اختلال بینایی، استرس ادراک شده، سازگاری اجتماعی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  
تاریخ ثبت در بانک 2 اردیبهشت 1400