کد sr-44733  
عنوان اول مقایسه شیوه های مقابله ای و سرسختی مادران دارای فرزند اوتیستیک با مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه  
نویسنده مریم شعبانی  
نویسنده اصغر آقایی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله تحقیقات نظام سلامت  
شماره پیاپی سال 16 شماره 4  
سال 1399شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 228  
شماره صفحه (تا) 234  
زبان فارسی  
متن مقدمه
پژوهش حاضر با هدف مقایسه شیوه های مقابله ای و سرسختی مادران دارای فرزند اوتیستیک با مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه (Attention deficit hyperactivity disorder یا ADHD)، در سال 1397 در شهر اصفهان انجام شد.

روش ها:

این مطالعه از نوع علی- مقایسه ای و جامعه آماری آن متشکل از مادران دارای فرزند اوتیستیک تحت پوشش انجمن اوتیسم و مادران دارای فرزند مبتلا به ADHD مراجعه کننده به کلینیک های مشاوره شهر اصفهان بود. به ترتیب 73 و 64 نفر به روش نمونه گیری در دسترس از دو گروه انتخاب شدند. این افراد پرسش نامه های مقابله با بیماری فرزند McCubbin (Coping Health Inventory for Parents یا CHIP) و شاخص سرسختی خانواده McCubbin و Thompson (Family Hardiness Index یا FHI) را بررسی و تکمیل نمودند. در نهایت، داده ها در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها:

تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت معنی داری بین شیوه های مقابله با بیماری فرزند در مادران دارای فرزند اوتیستیک با مادران دارای فرزند مبتلا به ADHD وجود داشت (009/0 = P، 956/6 = F)، اما بین سرسختی این دو گروه از مادران تفاوت معنی داری مشاهده نشد (069/0 = P، 381/3 = F).

نتیجه گیری:

از آن جایی که شیوه های مقابله ای کارامد، منجر به افزایش میزان تاب آوری و سرسختی مادران و در نتیجه، ارتقای بهزیستی خانواده می شود، توجه بیشتر به الگوها و راهکارهای مقابله ای در تعامل با مادران توسط متخصصان و مشاوران، ضروری به نظر می رسد تا بر اساس ویژگی های شخصیتی و جمعیت شناختی افراد، موثرترین و مناسب ترین برنامه مداخلاتی جهت ارایه حمایت مناسب طراحی گردد.

کلید واژگان: اختلال بیش فعالی- نقص توجه، اختلال طیف اوتیسم، سرسختی، شیوه های مقابله  
تاریخ ثبت در بانک 2 اردیبهشت 1400