کد sr-43942  
عنوان اول اثربخشی آموزش برنامه توان بخشی شناختی بر ظرفیت هوشی و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان با آسیب شنوایی  
نویسنده حامد رشیدی اصل  
نویسنده محمد عاشوری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی سال 10، شماره 1  
سال 1399شمسی  
ماه سال  
شماره صفحه (از) 91  
شماره صفحه (تا) 92  
زبان فارسی  
توضیحات زمینه و هدف
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش برنامه توان بخشی شناختی بر ظرفیت هوشی و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان با آسیب شنوایی انجام شد.

روش بررسی
پژوهش حاضر، مطالعه ای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان با آسیب شنوایی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. در این پژوهش 28 نفر از دانش آموزان با آسیب شنوایی شرکت داشتند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از مجتمع آموزشی و پژوهشی استثنایی حیات طیبه تربیت انتخاب شده و با انتصاب تصادفی در دو گروه 14نفری آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش در ده جلسه آموزش برنامه توان بخشی شناختی شرکت کرد؛ ولی گروه گواه در لیست انتظار ماند. ابزارهای پژوهش آزمون هوشی وکسلر کودکان (2003) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در سطح معناداری 0٫05 تحلیل شد.

یافته ها
نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که گروه های آزمایش و گواه در ظرفیت هوشی و تنظیم شناختی هیجان در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری دارند. آموزش برنامه توان بخشی شناختی بر ظرفیت هوشی و تنظیم شناختی هیجان راهبردهای سازش یافته و سازش نایافته دانش آموزان با آسیب شنوایی اثر معناداری داشته است (0٫05>p). درواقع، آموزش برنامه توان بخشی شناختی سبب بهبود ظرفیت هوشی و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان با آسیب شنوایی شده است.

نتیجه گیری
براساس یافته های پژوهش، استفاده از برنامه توان بخشی شناختی با نتایج مثبت و موثری همراه بوده است؛ بنابراین، برنامه ریزی برای آموزش برنامه توان بخشی شناختی نقش مهمی در بهبود ظرفیت هوشی و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان با آسیب شنوایی دارد.

کلیدواژگان: تنظیم شناختی هیجان، توان بخشی شناختی، ظرفیت هوشی  
تاریخ ثبت در بانک 23 آذر 1399