کد sr-43939  
عنوان اول تاثیر آموزش یوگا و خودشفقتی بر پرخاشگری مادران کودکان دارای اختلال جسمی-حرکتی  
نویسنده زهره شمس  
نویسنده زهره مشکاتی  
نویسنده لطیفه السادات مدنیان  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی سال 10، شماره 1  
سال 1399شمسی  
ماه سال  
شماره صفحه (از) 110  
شماره صفحه (تا) 111  
زبان فارسی  
توضیحات زمینه و هدف
سلامت روان یکی از مولفه های مهم کیفیت زندگی است که مادران دارای کودک مبتلا به اختلال جسمی-حرکتی، مشکلات مربوط به سلامت روان ازجمله پرخاشگری را بیشتر تجربه می کنند؛ ازاین رو پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش یوگا و خودشفقتی بر پرخاشگری مادران کودکان دارای اختلال جسمی-حرکتی انجام شد.

روش بررسی
تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. شرکت کنندگان پژوهش چهل نفر مادر 18تا40ساله دارای فرزند با مشکلات جسمی-حرکتی شهر اصفهان بودند که به صورت تصادفی در چهار گروه ده نفری (گروه تجربی یک مداخلات آموزش خودشفقتی (8 جلسه)، گروه تجربی دو تمرینات یوگا (24 جلسه)، گروه تجربی سه آموزش خودشفقتی و تمرینات یوگا به صورت ترکیبی، یک گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزار تحقیق شامل مقیاس خودشفقتی نف (2003) و پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ و گلن ویلسون (1975) بود. از آنالیز کوواریانس جهت تحلیل داده ها در سطح معناداری 0٫05 استفاده شد.

یافته ها
نتایج نشان داد که میزان پرخاشگری مادران در گروه یوگا (0٫013=p) و همچنین گروه خودشفقتی (0٫009=p) درمقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش پیدا کرده است؛ ولی در گروه ترکیبی یوگا و خودشفقتی درمقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد.

نتیجه گیری
مادران از ارکان مهم تر خانواده و جامعه هستند و سهم بزرگی در رشد و پرورش فرزندان دارند؛ بنابراین با کاهش پرخاشگری و افزایش خودشفقتی در مادران توسط تمرینات یوگا و خودشفقتی می توان کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشید و فضای خانواده را گرم و صمیمی تر کرد.

کلیدواژگان: اختلال جسمی-حرکتی، یوگا، خودشفقتی، پرخاشگری، مادران  
تاریخ ثبت در بانک 23 آذر 1399