کد sr-43938  
عنوان اول اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر سازگاری و اضطراب اجتماعی مادران دارای کودک اتیسم  
نویسنده یگانه تمیمی  
نویسنده نگین سلیمانی زاده  
نویسنده نفیسه افتخاری  
نویسنده زینب نعمتی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی سال 10، شماره 1  
سال 1399شمسی  
ماه سال  
شماره صفحه (از) 42  
شماره صفحه (تا) 43  
زبان فارسی  
توضیحات زمینه و هدف
ازآنجاکه بین کودک و مادر ارتباط خاصی برقرار است، مسایل شناختی و جسمانی کودک می تواند بر مادر تاثیر منفی بگذارد. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر عزت نفس و تنظیم هیجان مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری بود.

روش بررسی
در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری منطقه یک شهرستان تهران تشکیل دادند. از این جامعه، چهل نفر به شیوه دردسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه (بیست تایی) آزمایشی و گواه جایگزین شدند. پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت (1967) و تنظیم هیجان گرانفسکی و همکاران (2001) و برنامه آموزش ذهن آگاهی کابات زین (2003) ابزار پژوهش بودند. یافته های پژوهش با آزمون آنالیز کوواریانس در سطح 0٫05 تحلیل شدند.

یافته ها
یافته ها نشان داد که میانگین نمرات عزت نفس و راهبردهای مثبت تنظیم هیجانی گروه آزمایش، افزایش داشته و راهبردهای منفی تنظیم هیجانی کاهش یافته است. نتیجه تحلیل کوواریانس مشخص کرد که پس از حذف اثر پیش آزمون، میانگین نمرات پس آزمون دو گروه در همه متغیرهای مذکور اختلاف آماری معناداری دارند (0٫001>p).

نتیجه گیری
ذهن آگاهی بر مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری تاثیر مثبت دارد و می تواند جهت بهبود عزت نفس و تنظیم هیجانی مادران استفاده شود

کلیدواژگان: پذیرش و تعهد، سازگاری اجتماعی، اضطراب اجتماعی، مادران کودکان اتیسم  
تاریخ ثبت در بانک 23 آذر 1399