کد sr-43933  
عنوان اول تاثیر بازی های دبستانی بر کاهش افسردگی و اضطراب و دوری گزینی اجتماعی دانش آموزان مبتلا به نارسایی های رشدی و ذهنی  
عنوان دوم ،  
نویسنده مهرناز وکیل نیا  
نویسنده علی زینالی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی سال 10، شماره 1  
سال 1399شمسی  
ماه سال  
شماره صفحه (از) 5  
شماره صفحه (تا) 6  
زبان فارسی  
توضیحات زمینه و هدف
دانش آموزان مبتلا به نارسایی های رشدی و ذهنی به دلیل مواجهه با چالش های زیاد دارای مشکل های روان شناختی ازجمله افسردگی و اضطراب و دوری گزینی اجتماعی هستند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازی های دبستانی بر کاهش افسردگی و اضطراب و دوری گزینی اجتماعی دانش آموزان مبتلا به نارسایی های رشدی و ذهنی انجام شد.

روش بررسی
پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش را همه دانش آموزان مبتلا به نارسایی های رشدی و ذهنی مقطع ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی96-1395 تشکیل دادند. درمجموع تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش 21 جلسه، به صورت سه بار در هفته با روش بازی های دبستانی آموزش دید. هر دو گروه پرسشنامه اضطراب و افسردگی و خلق اسبنسن و همکاران (2003) را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و با روش های تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تک متغیری تحلیل شدند.

یافته ها
یافته ها نشان داد بین گروه ها در هر سه متغیر افسردگی و اضطراب و دوری گزینی اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارتی بازی های دبستانی به طورمعناداری باعث کاهش افسردگی و اضطراب و دوری گزینی اجتماعی دانش آموزان مبتلا به نارسایی های رشدی و ذهنی شد (0٫01>p).

نتیجه گیری
باتوجه به نتایج حاصل، بازی های دبستانی می تواند به عنوان روشی کارآمد و کاربردی توسط مشاوران و روان شناسان بالینی و درمانگران برای کاهش ویژگی های روان شناختی منفی ازجمله افسردگی و اضطراب و دوری گزینی اجتماعی استفاده شود.

کلیدواژگان: بازی های دبستانی، افسردگی، اضطراب، دوری گزینی اجتماعی، نارسایی های رشدی و ذهنی  
تاریخ ثبت در بانک 23 آذر 1399