کد sr-43932  
عنوان اول مقایسه سبک های دل بستگی، ناگویی خلقی و رفتارهای پرخاشگرانه نوجوانان بزهکار و عادی  
نویسنده پریسا قانع  
نویسنده عادل مرادی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی سال 10، شماره 1  
سال 1399شمسی  
ماه سال  
شماره صفحه (از) 4  
شماره صفحه (تا) 5  
زبان فارسی  
توضیحات هدف و زمینه
هدف پژوهش حاضر، مقایسه سبک های دل بستگی، ناگویی خلقی و پرخاشگری نوجوانان بزهکار و عادی بود.

روش بررسی
روش این پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام نوجوانان پسر بزهکار کانون اصلاح و تربیت زندان های شهر شیراز و نوجوانان پسر عادی شهر شیراز بودند. نمونه پژوهش شامل 84 نفر (42 نوجوانان بزهکار و 42 نوجوانان عادی) بودند که نوجوانان بزهکار به صورت تصادفی ساده انتخاب و نوجوان عادی به منظور مقایسه با نوجوانان بزهکار همتاسازی و انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه سبک های دل بستگی (1990)، مقیاس ناگویی خلقی تورنتو و پرسش نامه پرخاشگری (1996) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره و با نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها
نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) نشان داد در متغیر سبک دل بستگی ایمن، بین نوجوانان عادی (3٫054±19٫500) با نوجوانان بزهکار (2٫784±13٫952) تفاوت معناداری وجود داشت (0٫001
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت، هنگامی که وضع محیط خانوادگی نابسامان است و بین والدین و فرزند پیوند نزدیک و صمیمانه وجود ندارد، سبک دل بستگی ناایمن شکل می گیرد. این مسیله بر تنظیم هیجان فرد در مراحل بعدی زندگی تاثیر می گذارد. بنابراین در شناسایی، توصیف احساسات و بیان آن ها دچار مشکل می شود؛ لذا در موقعیت تنش زا سازگاری کمی دارد و ممکن است به رفتارهای پرخاشگرانه روی آورد که این عوامل ارتباط مستقیمی با بزهکاری وی دارند.

کلیدواژگان: سبک های دل بستگی، رفتارهای پرخاشگرانه، ناگویی خلقی، بزهکاری، نوجوانی  
تاریخ ثبت در بانک 23 آذر 1399