کد sr-43930  
عنوان اول مقایسه سلامت معنوی، خودکارآمدی و امید به زندگی بین سه گروه از سالمندان فعال بدنی و فعال ذهنی و غیرفعال  
نویسنده مریم شیربیگی  
نویسنده بهمن سعیدی پور  
نویسنده علی مرادی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی سال 10، شماره 1  
سال 1399شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
توضیحات زمینه و هدف
بررسی و مقایسه تاثیر شرکت کردن سالمندان در قالب گروه های اجتماعی، ورزشی و تفریحی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ ازاین رو هدف از انجام دادن این پژوهش مقایسه سلامت معنوی، خودکارآمدی و امید به زندگی بین سه گروه از سالمندان (فعال بدنی، فعال ذهنی و غیرفعال) بود.

روش بررسی
این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از پرسش نامه های سلامت معنوی (پولوتزینوالیسون، 1982)، خودکارآمدی (شرر، 1982) و امید به زندگی (اشنایدر، 1991) انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه این پژوهش، همه سالمندان (افراد بالای 60 سال) شهرستان کرمانشاه در سال 1397بود که با توجه به دردسترس بودن نمونه ها، تعداد 346 نفر (124 غیرفعال، 104 فعال بدنی و 118 فعال ذهنی) انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA)) و در صورت معناداری رابطه، از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. همچنین سطح معناداری 0٫05 α=در نظر گرفته شد.

یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که بین نمرات سلامت معنوی هر سه گروه، تفاوت معناداری وجود نداشت (0٫081=p)؛ ولی در نمرات امید به زندگی و خودکارآمدی تفاوت بین گروه ها معنادار بود (0٫001≥p)؛ به طوری که گروه فعال بدنی و فعال ذهنی، نمرات بالاتری در این مقیاس ها به دست آوردند.

نتیجه گیری
بر اساس یافته های این پژوهش، مشارکت سالمندان در فعالیت های گروهی و دسته جمعی، مانند فعالیت های ورزشی و همچنین بازی های ذهنی و فکری، خودکارآمدی و به طور کلی امید به زندگی آنان را افزایش می دهد.

کلیدواژگان: سلامت معنوی، خودکارآمدی، امید به زندگی، سالمندی  
تاریخ ثبت در بانک 23 آذر 1399