کد sr-38934  
عنوان اول هنر معلولیتی علل و عوامل پیشرفت و پسرفت  
نویسنده محمد نوری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه توانیاب  
شماره پیاپی 75-76  
سال 1399شمسی  
ماه بهار و تابستان  
شماره صفحه (از) 22  
شماره صفحه (تا) 31  
زبان فارسی  
متن هنر معلولیتی علل و عوامل پیشرفت و پسرفت

دفتر فرهنگ معلولین

«هنر معلولیتی علل و عوامل پیشرفت و پسرفت»، محمد نوری، فصلنامه توانیاب، شماره 75ـ76، بهار و تابستان 1399، ص 22ـ31.

این مقاله از بیرون به هنر معلولیتی (paraArt) نگریسته و به ماهیت و چیستی آن و نیز بررسی علل و عواملی که در پیشرفت یا عقب رفت آن پرداخته است.
نویسنده ابتدا به تعریف هنر معلولیتی، کستره و طبقه‌بندی مسائل آن می‌پردازد. سپس جنبه‌ها یا وجوه کارآیی هنر معلولیتی را در سه عنوان هنر درمانی یا آرت تراپی، هویت بخشی و درآمدزایی بررسی کرده است. در ادامه مبحثی با عنوان آمار و سنجش کمی یا کمی‌سازی را در هنر معلولان مهم دانسته و آن را یکی از عوامل پیشرفت ارزیابی می‌کند.
از آنجا که در هنر معلولیتی، بیشتر به هنر درمانی توجه شده، بحثی در این باره دارد و دیدگاه‌های مختلف را آورده است.
آنگاه به سراغ آسیب‌شناسی رفته و به معرفی مشکلات و موانع در هنر معلولیتی می‌پردازد. یعنی عواملی که مانع پیشرفت یا علت پسرفت هستند را بررسی کرده است. در ادامه همین مبحث، آسیب‌های مهم مثل عدم پذیرش هنر توسط قشرهایی از جامعه، تبعیض و اهتمام حقوقدانان به تبعیض‌زدایی را بررسی کرده است.
از نظر نویسنده درآمدزایی معلولان در هنر بدون برداشتن موانع تولید و عرضه ممکن نیست از این‌‌رو بررسی‌هایی درباره تولید آثار هنری و شیوه عرضه آن دارد.
غفلت از فرهنگ هنر و فرهنگ‌سازی در عرصه هنر سرفصل دیگر این مقاله است. ذیل فرهنگ هنر، مباحثی مثل انتقال تجربه، شیوه جذب و مهارت افزایی هنری معلولان و آثار مکتوب درباره را تجزیه و تحلیل کرده است.
اقتصاد هنر معلولیتی و بررسی اشتغال هنری معلولان و هنر حمایت شده از بخش‌های دیگر این مقاله است. در پایان مبحثی نو ولی مهم به نام «هنر سبک و آسان» گشوده است. نویسنده بر این باور است در جوامعی مثل ایران که وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایدار وجود ندارد و معلولان فاقد بنیه‌های مالی و ثروت‌های کلان هستند، باید معلولان را به سوی هنرهای آسان و کم هزینه که زود به نتیجه می‌رسد و اگر از بین برود، ضرر و زیان زیاد متوجه معلولان نخواهد شد، باید سوق داد. در همین ارتباط ملاک‌های هنر آسان و دسترس‌پذیری آن را بررسی کرده است.  
تاریخ ثبت در بانک 20 شهریور 1399  
فایل پیوست
تصویر