کد sr-26168  
عنوان اول مقایسه سرمایه روان شناختی و سلامت جسمانی و روانی مادران کودکان بهنجار با مادران کودکان معلول مراکز توانبخشی  
نویسنده منصور بیرامی  
نویسنده یزدان موحدی  
نویسنده فاطمه خدایاری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب توانبخشی  
شماره پیاپی 2  
سال 1393شمسی  
ماه زمستان  
زبان فارسی  
متن مقدمه
تولد کودک معلول مشکلاتی را برای خانواده رقم می زند و باعث ایجاد استرس در اعضاء خانواده به خصوص مادران آن ها می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت کیفیت زندگی و سرمایه روان شناختی مادران کودکان معلول مراکز توانبخشی با مادران کودکان بهنجار انجام شد.
روش
این مطالعه از نوع توصیفی مقایسه ای بود که بر روی 60 نفر از مادران کودکان معلول بهزیستی شهرستان اهر که با روش نمونه گیری در دسترس و 60 نفر از گروه بهنجار جمعیت عادی که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند انجام گردید. این دو گروه از لحاظ سن، تحصیلات و طبقه اقتصادی با یکدیگر یکسان سازی شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه سرمایه روان شناختی و پرسشنامه کیفیت زندگی انجام گردید و داده ها با استفاده از نسخه 19 نرم افزار SPSS و با آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد بین سرمایه روان شناختی و کیفیت زندگی مادران مددجویان مراکز توانبخشی با مادران کودکان بهنجار تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0>p) به طوری که میانگین و انحراف معیار نمره سرمایه روان شناختی و کیفیت زندگی در گروه مادران مددجویان مراکز توانبخشی 11/6±30/46 و 37/385 ± 16/1519 و گروه مادران کودکان بهنجار 7/12±13/53 و 29/572 ± 25/2029 بود.
نتیجه گیری
مادران مددجویان توانبخشی از کیفیت زندگی و سرمایه روان شناختی پایین تری نسبت به مادران کودکان بهنجار برخوردار بودند. بنابراین اتخاذ راهکارهایی جهت ارتقاء سطح کیفیت زندگی و سرمایه روان شناختی به عنوان سازه های مهم حوزه توانبخشی مادران افراد معلول ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژگان: کیفیت زندگی، سرمایه روان شناختی، مددجویان مراکز توانبخشی  
تاریخ ثبت در بانک 12 اسفند 1398