کد sr-26163  
عنوان اول اثر تنظیم سمعک بر اساس ارزیابی گوش واقعی روی بازشناسی گفتار در افراد کم شنوا  
نویسنده لیلا جلیلوند کریمی  
نویسنده اکرم مسرتی  
نویسنده علیرضا اکبرزاده باغبان  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب توانبخشی  
شماره پیاپی 1  
سال 1395شمسی  
ماه بهار  
زبان فارسی  
متن مقدمه و اهداف
ارزیابی گوش واقعی یک روش بررسی خروجی سمعک است که به وسیله ی آن می توان تمامی ویژگی های فردی گوش را در تنظیم سمعک محاسبه نمود و به تارگت تجویزی مورد نظر رسید. هدف از تنظیم سمعک و در نهایت انطباق با تارگت تجویزی به وسیله ی ارزیابی گوش واقعی، بالا بردن فهم گفتار در ارتباط روزمره است؛ اما اینکه چه قدر ارزیابی گوش واقعی روی امتیاز بازشناسی لغت اثر می گذارد، مساله ای است که مورد بررسی قرار می گیرد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مداخله ای مقطعی بود که در آن آزمون بازشناسی واژه های تک سیلابی، قبل و بعد از تنظیم با سیستم ارزیابی گوش واقعی بررسی شد. جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش 21 فرد 20-65 ساله با افت شنوایی متوسط تا شدید(dBHL80-41) بوده و آنالیز داده ها با روش آماری t زوجی صورت گرفت و سطح اطمینان 05/0 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج آزمون t زوجی نشان داد امتیاز بازشناسی واژه بعد از تنظیم با ارزیابی گوش واقعی به صورت معنی داری افزایش یافت (012/0p=).
نتیجه گیری
با توجه به اینکه بعد از تنظیم با ارزیابی گوش واقعی ، بهبود امتیاز بازشناسی گفتار در افراد مورد آزمایش مشاهده شد، ارزیابی گوش واقعی برای فیتینگ سمعک توصیه می شود.
کلیدواژگان: ارزیابی گوش واقعی، بازشناسی گفتار  
تاریخ ثبت در بانک 12 اسفند 1398